به گزارش مهر، چند سالی است که دیگر بازار میوه، تابستانی و زمستانی ندارد و تعداد زیادی از میوههای تابستانی را میتوان در فصل پاییز و زمستان و ردپای میوههای زمستانی را نیز میتوان در تابستان مشاهده کرد. گویا دیگر فصل در بازار میوه چندان معنایی ندارد و تنها میوههایی که میزان تولید آنها در دنیا محدود است و تنها به میزان کمی حتی در فصل خود، به بازار عرضه میشود، همه فصلی نیست.

در این میان، هم اکنون علیرغم اینکه بیش از دو ماه از پایان فصل تابستان گذشته است، اما همچنان خربزه و هندوانه در مغازه‌های سطح شهر و نیز میادین میوه و تره‌بار به وفور عرضه می‌شود و اگرچه کیفیت بالایی ممکن است نداشته باشند، اما به هرحال در بازار مشاهده می‌شوند.

اما گلابی، میوه‌ای که در بیشتر سال‌ها حتی در فصل تابستان نیز به میزان محدودی عرضه می‌شد، هم اکنون در بازار میوه‌های زمستانی پررنگ‌تر از سال‌های قبل به چشم می‌خورد و البته بازار هم کشش خرید آن را دارد که عرضه می‌شود، چراکه کلمه بازار خود موکد وجود عرضه و تقاضا است و تا تقاضایی برای بازار وجود نداشته باشد، نمی‌توان کالایی را در آن عرضه کرد.

به هرحال هم اکنون بازار میوه‌های تابستانی نیز همچون میوه‌های زمستانی گرم است و در سطح مغازه‌ها نیز طیف وسیعی از انواع میوه خودنمایی می‌کند. در این میان البته برخی موضوع واردات میوه را مطرح می‌کنند و موضوع را به واردات بی‌رویه میوه در فصلی که تولیدات کشاورزان به بازار می‌آید را موضوعی ناپسند می‌دانند، در حالیکه باید به حق انتخاب مصرف‌کننده نیز دقت داشت.

در واقع، حقوق مصرف‌کنندگان همیشه در میان دعواهای تولید و تجارت از بین می‌رود، نمونه آن نیز میوه یا بازار خودرو است که به دلیل حمایت از تولیدکننده، حق انتخاب مصرف‌کنندگان از بین می‌رود و این، خلاف بازار آزاد و تجارت باز است.

جزئیات قیمتی در بازار میوه:

هم اکنون گذری بر بازار میوه‌های تابستانی نشانگر این است که قیمت هر کیلوگرم انار شیراز ۱۶۰۰ تومان، انگور شاهرودی ۱۲۰۰ تومان، پرتقال تامسون کوهستان ۱۷۰۰ تومان، انگور کندری ۳۵۰۰ تومان، خربزه ایوان کیفی ۱۰۰۰ تومان، پرتقال وارداتی ۲۵۰۰ توامن، گلابی شاه‌میوه ۲۵۰۰ تومان، انار کاشان ۱۲۰۰ تومان، خرمالو کن ۱۸۰۰ تومان، انگور بجنوردی ۱۰۰۰ تومان، خیار رسمی ۴۵۰ تومان، خیار رسمی ورامین ۶۰۰ تومان، خیار گلخانه‌ای ۴۰۰ تومان و انواع سیب زرد ۱۶۰۰ تومان است.

همچنین نارنگی نیز به قیمت ۱۵۰۰ تومان، گریپ‌فروت ۱۰۰۰ تومان، گلابی درگزی ۲۰۰۰ تومان، انار دماوندی ۲۰۰۰ تومان، پرتقال شمال تامسون ۱۱۰۰ تومان، هندوانه سفید و چینی ۱۵۰ تومان، پرتقال تامسون جنوب ۱۰۰۰ تومان، به ۳۰۰۰ تومان، لیموشیرین ۱۲۰۰ تومان و کیوی ۱۲۰۰ تومان است.

در این میان بازار صیفی‌جات نیز همچنان در تلاطم قیمت گوجه فرنگی است که البته مسئولان اتحادیه میوه و تره‌بار قول داده‌اند که قیمت در روزهای آینده کاهش بیشتری داشته باشند. در این میان قیمت هر کیلوگرم نارنج ۳۵۰ تومان، بادمجان دلمه ۸۰۰ تومان، بادمجان قلمی ۸۰۰ تومان، گوجه فرنگی انباری ۸۰۰ تومان، چغندر ۴۵۰ تومان، سبزی جور ۴۰۰ تومان، سبزی خوردن ۴۰۰ تومان، سیب‌زمینی استانبولی ۲۰۰۰ تومان، سیر ۲۵۰۰ تومان، فلفل دلمه‌ای اصفهان ۱۲۰۰ تومان و شلغم ۴۵۰ تومان است.

همچنین گوجه فرنگی گلخانه‌ای ۲۲۰۰ تومان، کاهو ۳۰۰ تومان، کدو حلوایی ۳۵۰ تومان، کدومسما ۵۰۰ تومان، کرفس ۲۵۰ تومان، سیب ترشی ۵۰۰ تومان، کلم سفید ۳۰۰ تومان، کلم قرمز ۳۵۰ تومان، لیموترش سنگی ۱۲۰۰ تومان، لوبیا سبز ۹۰۰ تومان، لیموترش ۱۸۰۰ تومان، هویج ۶۵۰ تومان، فلفل کبابی ۳۲۰۰ تومان و پیاز شیری ۴۵۰ تومان است.

هر کیلوگرم پیاز زرد ۴۵۰ تومان، گلم کلم ۶۰۰ تومان وسیبزمینی نیز به قیمت ۴۵۰ تومان عرضه میشود.