روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

آلمان با تحریم نظام بانکی ایران مخالفت کرد تا در کنار روسیه و چین که با اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران مخالفت کرده اند، بلوک جدیدی در برابر آمریکا، انگلیس و فرانسه، سه عضو دیگر گروه ۱ + ۵ شکل بگیرد. از سوی دیگر، پاریس با پیروی از سیاست‌های تحریم آمیز لندن و واشنگتن خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران در حوزه‌های بانکی و نفتی شده است.

در این میان، گزارش‌ها از موافقت اولیه اتحادیه اروپا نیز با اعمال تحریم علیه ۲۰۰ فرد، شرکت و سازمان ایرانی حکایت دارند.

آنچنان که خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه آلمانی فرانکفوترآلگماینه گزارش داده است، دولت آلمان با حمایت از اعمال تحریم علیه ایران، با تصمیم فرانسه در زمینه تحریم ساختار بانکی ایران مخالفت کرد و آن را اقدامی با پیامدهای غیرقابل جبران برای اروپا دانست.

بر اساس این گزارش، دولت آلمان ضمن ابراز خشم خود نسبت به تصمیم نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهور فرانسه مبنی بر مسدود کردن تمامی حساب‌های بانک مرکزی ایران در اروپا اعلام کرد که پیامدهای چنین اقدامی قابل جبران نخواهد بود.

یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت: آلمان ضمن حمایت از ایده‌های آمریکا، فرانسه و انگلیس در زمینه اعمال فشار بر ایران اعلام کرد که این طرح‌ها باید به دقت مورد آزمایش قرار گیرد، چرا که آلمان به همراه اروپا با ایران رابطه بازرگانی قدرتمندی دارد و تحریم‌های اقتصادی بیشتر می‌تواند به اروپا لطمه وارد کند.

پیش از این تنها انگلیس دست به تحریم بانک مرکزی ایران زده و فرانسه نیز تنها خواستار اقدام در این زمینه شده است. حتی آمریکا هم تحریم رسمی بانک مرکزی ایران را در این مقطع عملیاتی نکرده است.

تلاش فرانسه برای افزایش تحریم‌ها

با این حال، برنار والرو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه خواستار گسترش تحریم‌ها علیه ایران شد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، برنار والرو گفت: پاریس در حال مذاکره و رایزنی با متحدان خود است تا تحریم‌های گسترده ای را علیه بانک مرکزی ایران و خدمات مربوط به فروش نفت این کشور اعمال کند. والرو در پاسخ به این که فرانسه امسال واردات نفت خود از ایران را افزایش داده، آیا ممکن است پاریس به طور یک جانبه خرید نفت ایران را متوقف کند؟

گفت: اگر دیگر متحدان با ما همراه شوند این کار را خواهیم کرد، ولی اگر قرار باشد خودمان به تنهایی چنین کاری را دنبال کنیم آن وقت باید ابعاد آن را بررسی کرده و تصمیم بگیریم. وی ادعا کرد: پاریس به دنبال این است که در یک اقدام مشخص و جمعی تحریم بانک مرکزی ایران و نیز توقف خرید نفت ایران دنبال شود. نظر ما این است که تحریم‌های سنگین باید بر ایران اعمال شود تا حاکمیت ایران یک تصمیم استراتژیک بگیرد که آیا می‌خواهد وارد مذاکرات صادقانه شود و مسوولیت‌های بین‌المللی خود را انجام دهد یا اینکه راه دیگری انتخاب کرده است. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: اگر متحدان همکاری کنند ما هم بخشی از این مسوولیت را به عهده می‌گیریم؛ چرا که مساله مهم همکاری متحدان در کنار یکدیگر است و این کار را باید به سرعت دنبال کرد، چرا که همین‌طور که ما حرف می‌زنیم و مذاکره می‌کنیم، سانتریفیوژها در ایران کار می کنند.

فرانسه در نیمه اول سال جاری میلادی و به دلیل مشکلات صادرات نفتی که به دلیل ناآرامی‌ها در لیبی به وجود آمده بود برای تامین نفت مورد نیاز خود به ایران روی آورده و خرید نفتی خود از ایران را افزایش داد. سال گذشته میلادی ایران حدود ۸/۲ درصد از نفت فرانسه را تامین کرد.

موافقت اتحادیه اروپا با گسترش تحریم‌ها

در رویدادی دیگر، نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا با افزودن نام ۲۰۰ فرد، شرکت و سازمان جدید ایرانی به فهرست تحریم‌های خود علیه این کشور موافقت کرده اند. قرار است این تصمیم در نشست روز اول دسامبر(۱۰ آذر ۱۳۹۰) وزیران خارجه اروپا رسمیت یابد. در صورت تصویب رسمی این تصمیم اتحادیه اروپا توسط وزیران خارجی اروپایی در اول دسامبر، شرکت‌های اروپایی از انجام فعالیت تجاری با لیست مورد تحریم منع خواهند شد و دارایی‌های افراد و ویزای آنها توقیف خواهد شد.

اعلام دوباره مخالفت چین با تحریم

چین و روسیه اما طی ماه‌های گذشته همواره با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران مخالفت کرده اند. در همین چارچوب، دولت چین روز چهارشنبه بر مخالفت قاطعانه با تحریم‌های یک‌جانبه غرب علیه ایران تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، لیو وی مین، سخنگوی وزارت خارجه چین در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: پکن مخالف اعمال تحریم علیه ایران است.

وی تاکید کرد: این تحریم‌ها نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه اوضاع را بغرنج تر نیز می سازد.
وی با انتقاد از تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران گفت: چین بارها اعلام کرده است که تحریم حلال مسائل بین‌المللی نیست و برنامه هسته‌ای ایران نیز موضوعی نیست که به این شکل حل شود.

وی افزود: جمهوری خلق چین همیشه با تحریم یک‌جانبه علیه ایران مخالفت داشته و به طور طبیعی با وسعت دادن آن نیز بیشتر مخالفت می‌ورزد.

لیو هشدار داد كه اعمال تحریم و دامن زدن به تنشها و رویكرد رویارویی به هیچوجه برای منطقه و صلح و ثبات آن سازنده نیست.