برخورد الجبیر با ظریف نشان دهنده عقب نشینی ریاض است
قنادباشی، کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص برگزاری نشست فوق العاده سازمان همکاری‌های اسلامی در استانبول گفت: اجلاس فوق العاده سازمان همکاری‌های اسلامی در استانبول به درخواست ترکیه و به میزبانی آن کشور برگزار شد.

وی ادامه داد: در این نشست حدود ۴۴ کشور شرکت داشته اند. دستور کار تشکیل این اجلاس وضعیت فوق العاده‌ای بود که مسجد الاقصی طی هفته‌های اخیر به آن دچار شده بود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص جزئیات مسائلی که منجر به تشکیل نشست فوق العاده سازمان همکاری‌های اسلامی شد، گفت: در هفته‌های اخیر در مسجد الاقصی تعدادی از یهودیان سعی کردند به جوانان فلسطینی حمله و توانستند سه تن از آن‌ها را در داخل مسجد کشته و حرمت این مسجد را هتک کنند.

قنادباشی ادامه داد: بر این اساس مردم در سراسر جهان از جمله ترکیه، اردن، ایران به طور خودجوش به بیان اعتراضات خود در قالب برپایی راهپیمایی پرداختند.

وی با انتقاد از اینکه نشست برگزار شده خروجی عملی نداشت و تن‌ها به صدور یک بیانیه منتهی شد، گفت: متاسفانه در این نشست حتی میزبان نیز هدف محکومیت اسرائیل را نداشت و هدف ترک‌ها از برگزاری چنین اجلاسی در کشور خود صرفا جلب رضایت مردم ترکیه بود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه ملت‌های عرب در عمل در جهت هم سویی با اسرائیل گام برمی دارند، گفت:، آن‌ها مانع از حمایت ملت‌های خود از مسجد الاقصی می‌شوند.

قنادباشی در خصوص حضور هم زمان ایران و عربستان با توجه به اینکه این دو کشور نسبت به موضوع فلسطین سیاست‌های متضادی دارند، گفت: این اتفاق یعنی حضور دو کشور ایران و عربستان امر عجیبی نیست، چون از ابتدای انقلاب که ایران به عضویت اجلاس همکاری‌های اسلامی درآمده است با کشورهایی روبرو بوده است که بعضا حتی اسرائیل در آن کشور‌ها سفارت نیز داشته است.

وی با اشاره به روبرویی وزیر امور خارجه کشورمان با وزیر امور خارجه عربستان گفت: این اتفاق به نوبه خود امری شگفت انگیز بود، چون عادل الجبیر در هر اظهارنظری راجع به سیاست‌های منطقه یک بندی به نام ضدیت با جمهوری اسلامی داشته است و دائما ایران را متهم به بدترین اقدامات معرفی می‌کند و حتی همواره صحبت از براندازی در ایران به میان می‌آورد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: اینکه الجبیر یکباره به سمت ظریف آمد نشان دهنده این است که این کشور یک عقب نشینی نسبت به ایران داشته است و به یک بن بستی به نام انزوا برخورده است که به نظر می‌رسد به دنبال رهایی از این بن بست با برقراری ارتباط باجمهوری اسلامی است.

قنادباشی تصریح کرد: البته این اقدام وزیر خارجه عربستان می‌تواند بار روانی برای مردم یمن داشته باشد به این معنی که ایران از مواضع حمایتی خود از مردم یمن دست کشیده است، اما از آنجا که این فردهمواره کلکسیونی از رفتارهای نامتعارف را از خود نشان می‌دهد بعید به نظر می‌رسد که مردم منطقه این سیاست وی را باور کنند.