عوارض وحشتناک نوشابه‌های انرژی‌زا

محمد هاشمی متخصص بهداشت و سلامت گفت: نوشابه‌های انرژی‌زا بیشتر یک تبلیغ، فریب و شعار هستند و این موضوع را که انرژی افراد را در فعالیت‌های روزمره و ورزشی افزایش می‌دهند، چندان واقعیت ندارد.

وی افزود: این نوشابه‌ها فرآیند تولیدشان مخفیانه است، ترکیبات آنها اعلام می‌شود اما فرآیند تولید مشخص نیست یعنی اینکه چه محتویاتی و تحت چه شرایط آزمایشگاهی به آنها اضافه می‌شود، به همین دلیل ما توصیه می‌کنیم که از مصرف مداوم این نوشابه‌ها پرهیز شود.

متخصص بهداشت و سلامت اضافه کرد: این نوشیدنی‌ها در کل چند ترکیب اصلی دارند که باعث افزایش انرژی افراد می‌شوند که مهمترین آنها قند است. قند گر چه انرژی را زیاد می‌کند اما به دلیل ترشح انسولین کاهش قندخون را در پی دارد و نمی‌تواند انرژی پایداری را برای فرد به دنبال داشته باشد.

هاشمی گفت: همچنین این نوشیدنی‌ها دارای مشتقات کافئین هستند، این مشتقات در انواع قهوه استفاده می‌شود که باعث افزایش سطح‌ هوشیاری انرژی افراد می‌شود اما برای کسی که به آنها وابسته شود در درازمدت اعتیادآور است و سبب به هم ریختگی عصبی، پرخاشگری و اضطراب می‌شود.

وی گفت: این نوشیدنی‌ها عمدتاً گازدار هستند به همین دلیل سبب اشتها،‌ چاقی در دراز مدت و عوارضی همچون کمبود کلسیم و پوکی استخوان می‌شوند همچنین کوتاه‌مدت مشکلات گوارشی و سوء‌هاضمه را ایجاد می‌کنند.

متخصص بهداشت و سلامت گفت:‌ افراد می‌توانند برای افزایش انرژی در فعالیت‌های روزمره و ورزشی از شربت قند، آبلیمو عسل استفاده کنند همچنین درست‌ترین راه‌حل داشتن یک تغذیه مناسب است که انرژی پایدار و بدون زیان‌ را به دنبال داشته باشد.