بیشترین شانس قبولی در رشته انسانی و ریاضی

 ابراهیم خدایی با اشاره به ظرفیت پذیرش 744 هزار نفر در کنکور 96 اظهار کرد: در گروه علوم ریاضی، 137 هزار داوطلب در جلسه آزمون حاضر بودند و ظرفیت موجود در دانشگاه‌ها 235 هزار نفر است که این ظرفیت بدون احتساب دانشگاه آزاد است بر همین اساس شانس قبولی در رشته ریاضی 171 درصد است.

وی افزود: در گروه علوم تجربی از میان 518 هزار داوطلب حاضر در جلسه آزمون، 154 هزار ظرفیت در دانشگاه‌ها وجود دارد و بر همین اساس شانس قبولی 29.8 درصد است.

رئیس سازمان سنجش گفت: در گروه علوم انسانی از تعداد 167 هزار داوطلب حاضر در جلسه آزمون، 310 هزار ظرفیت وجود دارد همچنین در گروه زبان‌های خارجه 96 هزار نفر داوطلب بودند که 23 هزار ظرفیت وجود دارد.

خدایی درباره افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو عنوان کرد: در دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی افزایش ظرفیت داریم اما در دوره روزانه دانشگاه‌ها ظرفیت پذیرش 131 هزار نفر است.

وی با اشاره به اینکه 62 درصد داوطلبان در گروه تجربی هستند، گفت: کنکور تبدیل به کنکور علوم تجربی شده و این یک چالش بزرگ است چرا که داوطلبان با تب قبولی در رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی در گروه تجربی شرکت می‌کنند اما ظرفیت پذیرش در این رشته‌ها محدود است.

رئیس سازمان سنجش بیان کرد:بسیاری از داوطلبان در گروه علوم تجربی نمی‌توانند به دانشگاه‌ها راه یابند در حالیکه اگر در گروه ریاضی یا انسانی داوطلب بودند می‌توانستند به دانشگاه وارد شوند.

خدایی خاطرنشان کرد: در کنکور 96 حدود 85 درصد از ظرفیت پذیرش به رشته‌های بدون آزمون و براساس سوابق تحصیلی اختصاص داشت.