احتمال تغییر در فهرست کابینه دوازدهم در «دقیقه ۹۰»

رایزنی وزرای پیشنهادی احتمالی کابینه دوازدهم پس از مراسم تنفیذ و هم زمان با مراسم تحلیف آغاز شده است؛ تلاشی غیررسمی که برای هموارتر شدن مسیر رسمی کسب رای اعتماد انجام می شود.

بر این اساس، وزرای پیشنهادی احتمالی در حال رایزنی با مجامع استانی نمایندگان مجلس برای کسب رای اعتماد هستند و شاید دولت برای برآورد نظر مجلس نسبت به کابینه پیشنهادی، دو روز فاصله میان مراسم تحلیف و معرفی کابینه به مجلس قرار داده است.

 الیاس حضرتی نماینده تهران و عضو فراکسیون امید مجلس در توئیتی در مورد کابینه نوشت: دو، سه وزیر رای اعتماد نمی گیرند. وزیر آموزش و پرورش کمترین شانس را دارد.

بررسی ها نشان می دهد، محمد نهاوندیان گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت اقتصاد و دارایی و علی زرافشان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارای کمترین شانس در مجلس برای کسب رای اعتماد هستند. تا آنجا که منجر به انصراف زرافشان از نامزدی برای پس وزارت شد.

روز شنبه ۱۴ مرادماه مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس از احتمال معرفی کابینه در روز سه شنبه ۱۷ مردادماه خبر داد؛ اما فهرست احتمالی کابینه که از روزهای اخیر و شاید با چراغ سبز مجموعه تصمیم گیر در دولت، در معرض دید مردم و نمایندگان قرار گرفته، امکان دارد در لحظات پایانی روز دوشنبه تغییر یافته و گزینه هایی که نمی توانند رای اعتماد مجلس را کسب کنند، از این فهرست حذف شوند.

بررسی ها از میان فهرست هایی که به اصطلاح به حد «تواتر» و «شهرت» رسیده، نشان می دهد، احتمالا حسن روحانی به عنوان رئیس دولت دوازدهم این افراد را به عنوان وزرای پیشنهادی خود به مجلس معرفی می کند؛

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات: محمد جواد آذری جهرمی

وزیر پیشنهادی اطلاعات: سید محمود علوی

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی: محمد نهاوندیان

وزیر پیشنهادی امور خارجه: محمد جواد ظریف

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: سیدحسن قاضی زاده هاشمی

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی: علی ربیعی

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی: محمود حجتی

وزیر پیشنهادی دادگستری: سید علیرضا آوایی

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: امیر سرتیپ امیر حاتمی

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی: عباس آخوندی

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت: محمد شریعتمداری

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی: سید عباس صالحی

وزیر پیشنهادی کشور: عبدالرضا رحمانی فضلی

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری: علی خاکی صدیق

وزیر پیشنهادی نفت: بیژن نامدار زنگنه

وزیر پیشنهادی نیرو: حبیب‌الله بیطرف

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان: مسعود سلطانی فر.

حالا شواهد نشان می دهد که احتمال دارد برخی اسامی موجود در این فهرست «متواتر و مشهور»، در دقیقه ۹۰ و هنگام ارائه به مجلس، تغییر کند.