قاسمی: ایران در نقض برجام پیش‌قدم نخواهد شد

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز دوشنبه در جریان نشست خبری خود در پاسخ به سوالی پیرامون کم و کیف ملاقات های صورت گرفته میان هئیت های خارجی شرکت کننده در مراسم تحلیف با مقامات ایرانی، اظهار کرد: نمایندگان 105 کشور جهان و 9 سازمان بین المللی برای تحلیف ریاست جمهور در تهران حضور داشتند و تا دیروز حدود 140 ملاقات میان انها و مقامات ایرانی صورت گرفت؛ تعدادی از این هئیت ها همچنان در تهران هستند و این ملاقات ها تا فردا ادامه خواهد داشت.

قاسمی با بیان اینکه این دیدارها به هیچ وجه تشریفاتی نیست گفت: حضور نمایندگان 105 کشور جهان در ایران برای مراسم تحلیف بیان‌گر رویکرد مثبت جهان نسبت به ایران است و حضور این تعداد هئیت در ایران پس از انقلاب برای مراسم تحلیف کم نظیر است.

وی تصریح کرد: تا دیروز رئیس جمهور 27 ملاقات با هئیت‌های خارجی شرکت کننده در مراسم تحلیف داشت . همچنین رئیس مجلس نیز 30 ملاقات داشت.

قاسمی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون سفر مقتدی صدر به عربستان و اظهاراتی که وی علیه ایران در این سفر مطرح کرده است، گفت: روابط ایران و عراق حسنه است و درسطوح مختلف ادامه دارد؛ اما قرار نیست شخصیت‌ها و مقامات عراقی در سفرهای خود به خارج از این کشور و گفتگو با دیگران از ما اجازه بگیرند و به ما گزارش دهند.

وی ادامه داد: اظهارات مقتدی صدر در عربستان را نباید جدی گرفت؛ شاید در بیان موضوع و یا ترجمه کم کاری شده و اشتباهی صورت گرفته؛ امیدوارم چنین سخنانی از جانب ایشان مطرح نشده باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون سفرظریف به استانبول و شرکت در نشست مرتبط با فلسطین گفت: ظریف در نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی که در خصوص مسجد الاقصی برگزار شد، شرکت کرد؛ جلسه بسیار خوبی بود و فرصت تماس با یکسری از وزرای خارجه کشورهای اسلامی فراهم شد؛ نیاز بود که در این برهه سازمان همکاری اسلامی با توجه به وظایف ذاتی خود تشکیل جلسه دهد و مسائل فلسطین را مورد توجه قرار دهد.

قاسمی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون مصادیق نقض فاحش برجام تصریح کرد: مصادیق نقض فاحش برجام یک بحث فنی است که از جانب هیئت عالی نظارت بر برجام تعیین می‌شود و در این رابطه در زمان لازم از سوی هیئت عالی اظهار نظر صورت می‌گیرد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رایزنی هیئت انگلیسی سفرکرده به تهران برای آزادی نازنین زاغری صحت دارد یا خیر؟ اظهار کرد: هیئت انگلیسی که برای مراسم تحلیف در تهران به سر می‌برد با خانواده خانم زاغری دیدار داشت؛ از نظر ما این خانم تبعه ایران است چرا که ما مفهوم دوتابعیتی را به رسمیت نمی‌شناسیم؛ همچنین بحثی در رابطه با تبادل زندانیان میان ایران و انگلیس وجود ندارد.

 قاسمی  گفت: ایران در نقض برجام پیش‌قدم نخواهد شد.

وی افزود: تلاش دولت جدید آمریکا این است که با هزینه ایران برجام را نقض کنند،این خوابی است که تعبیر نخواهد شد.

قاسمی اظهار داشت: ایران اعلام کرده و بار دیگر اعلام می کنیم که پیش قدم برای نقض برجام نخواهیم بود اما در مقابل بدعهدی ها و نقض برجام اقدامات مقتضی را انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد: پس از امضای تحریم ها توسط ترامپ اقداماتی در هیئت عالی نظارت بر برجام بررسی و تصویب شده که در زمان خودش انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در تماس دائم با کشور های ذی نفوظ هستیم. با خانم موگرینی که برای مراسم تحلف به ایران سفر کرده بودند، نیز مذاکراتی داشتیم.

 وی در این نشست تصریح کرد: بی اعتمادی بین ایران و آمریکا ادامه دارد و اقدامات اخیر آمریکا این دیوار را بلندتر کرده است.