روند صدور ویزای زائران کماکان ادامه دارد

حمید محمدی درباره اقدامات صورت گرفته برای زائران حج تمتع امسال اظهار کرد: اقدامات صورت گرفته در حوزه‌های مختلف اعم از اسکان، تغذیه، حمل و نقل و پزشکی با توجه به فرصت اندک برای اجرای عملیات حج، به خوبی انجام گرفته است.

وی ادامه داد: در مجموع وضعیت خدمت‌رسانی به زائران حج تمتع امسال از ابتدای عملیات در  حوزه‌های مختلف، مناسب گزارش شده است و با حضور در جمع همکارانم از نزدیک خدمت به حجاج کشورمان را دنبال خواهم کرد.

رئیس سازمان حج و زیارت با ابراز خرسندی از بازگشایی بیمارستان هیئت پزشکی در مدینه منوره اظهار کرد: الحمدالله خدمت‌رسانی طبق برنامه‌ریزی پیش‌بینی شده به حجاج ایرانی ارائه می‌شود و روز  گذشته نیز زائران ایرانی از مدینه به مکه مکرمه وارد شدند.

محمدی ادامه داد: روز گذشته نخستین  گروه زائران از مدینه منوره به مکه مکرمه مشرف شدند که این سیر عزیمت زائران به‌صورت روزانه ادامه خواهد داشت؛ در حال حاضر حدود 5 هزار و 500 نفر از زائران ایرانی به مکه مکرمه منتقل شده‌اند و سایر فرآیند اعزامها به همراه برنامه‌های مدنظر در حال انجام است.

وی به موضوع صدور روادید برای زائران حج تمتع امسال اشاره کرد و گفت: روند صدور ویزای زائران کماکان ادامه دارد و تا کنون نزدیک به 62 هزار ویزا صادر شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه پرواز حجاج طبق برنامه در حال انجام است، اظهار کرد: تا روز گذشته 62 پرواز به مدینه منوره انجام شده و حدود 16 هزار و 300 نفر از زائران و عوامل اجرایی به عربستان منتقل شده‌اند.

محمدی با بیان اینکه اعزام به مدینه منوره تا 30 مرداد ادامه خواهد داشت، توضیح داد: از 19 مرداد پروازهای مدینه بعد به مقصد فرودگاه جده انجام می‌شود و تا سوم شهریورماه تمامی زائران به سرزمین وحی مشرف خواهند شد.

وی درباره روند اعزام زائران از طریق دو شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی و سعودی گفت: از آغاز عملیات اعزام زائران تاکنون بیشتر اعزامها از طریق هواپیمایی ایران ایر انجام شده و حدود سه هزار زائر هم از سوی  هواپیمایی سعودی منتقل شده‌اند.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به تلاش هواپیمایی جمهوری اسلامی برای انتقال زائران اظهار کرد: امیدواریم شرایط به همین صورت ادامه پیدا کند و درصد بیشتری از زائران توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی منتقل شوند.

محمدی درباره ارزیابیهای انجام شده در زمینه حمل و نقل، تغذیه و بهداشت زائران در سرزمین وحی تصریح کرد: به‌طور کلی در این سه حوزه وضعیت خوبی داریم؛ در حوزه بهداشت هم مشکلی در مورد بیمارستان داشتیم که خوشبختانه این مسئله هم حل و بیمارستان مدینه بازگشایی شد.

وی همچنین به مسئله حمل و نقل زائران در طول مناسک حج اشاره کرد و گفت: در شهر مدینه که هتلهای محل اسکان زائران نزدیک به حرم قرار دارد، با مشکلی مواجه نیستیم اما در مکه مکرمه همه کشورها با مسئله پراکندگی هتلها مواجه هستند که این موضوع هم از طریق استفاده از خطوط اتوبوسرانی حل می‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار کرد: مکه مکرمه به پنج منطقه برای انجام عملیات حمل و نقل زائران تقسیم و خطوط اتوبوسرانی در کارت زائران درج شده است که امیدواریم هیچ مشکلی در زمینه رفت و آمد زائران نداشته باشیم.