ترامپ و رویکرد «آلیس در سرزمین عجایب»  در قبال برجام

 یک رسانه آمریکایی رویکرد دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در قبال توافق هسته‌ای ایران را با عبارت «آلیس در سرزمین عجایب» توصیف کرده است.

«لس‌آنجلس‌تایمز» نوشته است: «یک بحران بین‌المللی هست که شما می‌توانید آن را از همین حالا در تقویمتان قرار بدهید: در ماه اکتبر رئیس‌جمهور ترامپ قصد دارد عدم‌پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را اعلام کند، اقدامی که به این کشور اجازه اعمال مجدد تحریم‌های سخت‌گیرانه اقتصادی علیه تهران را خواهد داد».

روزنامه آمریکایی به گزارش‌های پیشین درباره برنامه‌های ترامپ برای گردآوری شواهدی درباره نقض برجام توسط ایران اشاره کرده و نوشته است: «رئیس‌جمهور، هیچ دلیل متقنی درباره تصمیم برای اعلام عدم‌پایبندی ایران به برجام فراهم نکرده است».

پیش از این مجله فارن‌پالیسی گزارش داده بود ترامپ به تیمی از معتمدانش دستور داده شواهد لازم برای اعلام عدم‌پایبندی ایران به برجام را گردآوری کنند. «دیوید کوهن»، مقام ارشد سابق سیا در یادداشتی که بازتاب گسترده‌ای داشت این اقدام ترامپ را خطرناک توصیف کرد و آن را مصداق «سیاسی‌سازی» تحلیل‌های اطلاعاتی دانست.

لس‌آنجلس‌تایمز در همین باره نوشته است: «اسم این، پیشِ‌رو گرفتن رویکرد "آلیس در سرزمین عجایب" است: "اول حکم صادر کن، بعد به گردآوری شواهد بپرداز."، و این روش کارساز نخواهد بود».

«آلیس در سرزمین عجایب» نام کتابی برای کودکان است که به شرح ماجراهای دختری می‌پردازد که به‌دنبال خرگوشی سفید وارد حفره‌ای در زمین می‌شود و در آنجا وارد سرزمینی عجیب با ماجراهای غیرمعمول می‌شود.