خط و نشان روسیه برای اسرائیل

 توافق روسیه و آمریکا بر سر جنوب سوریه خود را در جغرافیای سوریه نشان داده اما برای اسرائیل، روندی نگران‌کننده شده تا جایی که تل‌آویو اخیرا هشدارهایی داده است. 

بر هیچ کس پوشیده نیست که اسرائیل مخالف اصل این توافق است و این مسئله را نیز علنی اعلام کرده و به نقش روسیه به عنوان طرف ناظر و ضامن این توافق و اجرای عملی آن، معترض است.

از دیدگاه صهیونیست‌ها، برای اینکه این توافق به سود این رژیم باشد، باید ناظران بر آن منافع اسرائیل را در نظر بگیرند و مطالبات آن را اجرایی کنند که میتوان به این مطالبات اشاره کرد: اخراج نیروهای وابسته به ایران و حزب الله از جنوب سوریه و چه بسا از همه اراضی این کشور، دور کردن دهها کیلومتری ارتش سوریه از مرزهای جولان، ممانعت از ترمیم توانمندیهای نظامی حکومت سوریه و استقرار نیروهای غیر روس که از تأیید اسرائیل برخوردار باشند.

اینها شروطی است که ابتدا با مفاد توافق همخوانی ندارد و با نتیجه نظامی و میدانی جنگ سوریه هیچ تطابقی ندارد. ولی با وجود اینکه اسرائیل میداندکه نمیتواند با توافق آمریکا و روسیه مقابله کند، ولی اقدامات عملی را آغاز و تهدید کرده است که در صورت عدم در نظر گرفتن شروط این رژیم، اسرائیل نیز تهدیدهای خود را به اقدامات خصمانه بدل خواهد کرد.

به گزارش روزنامه الاخبار، ظاهرا این تهدید اسرائیل به گوش ناظران این توافق بویژه روسیه رسیده و سبب شده  است که مسکو نیز پاسخی در حد تهدید به این رژیم بدهد و شاید به اقدامات عملی نیز برسد.

شبکه دو اسرائیل به نقل از «الکسی کوزین» جانشین فرمانده نیروهای نظارت نظامی روسیه در جنوب سوریه گزارش داد که تل آویو نباید حمله‌ای در سوریه آغاز کند، بلکه باید به این آتش‌بس پایبند باشد.

کوزین در ادامه گفت: روسیه در خصوص این توافق برای اسرائیل شرط گذاشته است و اگر آن (اسرائیل) تاکنون آزادی عمل در سوریه داشته است، از آنان انتظار داریم که در جنوب سوریه به آتش‌بس پایبند باشند، ولی اگر اسرائیل خودسرانه تصمیم به حمله گرفت، ما روسها به عنوان طرف ضامن اجرای توافق، میدانیم که چگونه این مسئله برخورد کنیم و چه کاری انجام دهیم».

این شبکه گزارش داد که اسرائیل امیدوار است به موازات استقرار نیروهای روس در جنوب سوریه، ارتش سوریه و نیروهای حزب الله از مرزها دور شوند ولی مشخص است که این مسئله در دستور کار نیست و سوریها به صورت قاطع اعلام کرده‌اند که در آن منطقه باقی خواهند ماند ولی اسرائیل انتظار این مسئله را نداشت.

کوزین چندی پیش در شهر البعث واقع در استان قنیطره سوریه گفته بود که اسرائیل مخالف استقرار ناظران روس در شمال قنیطره است و موضع منفی دارد، ولی این توافق توسط کشورهای قدرتمند عملی شده ست.

وی همچنین خطاب به تروریستهای حاضر در قنیطره گفت که این استان به زودی امن خواهد شد و تروریستها زمان اندکی دارند که خود و سلاحشان را به دولت سوریه تحویل دهند.