عوامل تخریب جنگل ها

هادی کیادلیری رئیس انجمن جنگلبانی ایران با اشاره به اینکه روند کلی آتش‌سوزی جنگل‌ها در کشور دو برابر افزایش یافته است، گفت: بارندگی‌های امسال باعث شد علوفه زیادی در منطقه زاگرس رشد کند و در ماه‌های گرم سال این علوفه خشک شده و ریسک آتش‌سوزی بالاتر رود.

وی با اظهار نگرانی از تغییر الگوی آتش‌سوزی و  طول مدت آنها در دهه گذشته گفت: زمان‌بندی آتش‌سوزی‌ها نیز در این دهه تغییر کرده است.

رئیس انجمن جنگلبانی ایران اظهارداشت: اگر در دهه‌های پیشین در ماه‌های خاصی از سال آتش‌سوزی اتفاق می‌افتاد در حال حاضر ما در ماه‌های دیگر هم درگیر آتش‌سوزی هستیم.

وی ادامه داد: الگوی آتش‌سوزی در منطقه زاگرس بدین گونه بود که تنها در پاییز شاهد آتش‌سوزی بودیم اما این روند تغییر کرده است.

کیادلیری با بیان اینکه در دهه گذشته حدود 1 یک دهم سلسیوس افزایش دما داشته‌ایم ابراز داشت: با این افزایش دما 70 درصد بارندگی‌ها کاهش یافته و از طرفی هم عامل اشتعال تغییر کرده است.

 به عقیده وی در حال حاضر 80 تا 85 درصد از آتش‌سوزی‌ها از سوی عامل انسانی اتفاق می‌افتد.

کیادلیری در خصوص عمدی یا غیرعمدی بودن آتش‌سوزی جنگل‌ها اظهارداشت: اینکه آتش‌سوزی‌ها عمدی یا غیر عمدی باشد مهم نیست، آنچه مهم است این است که شرایط محیطی و اقلیمی کاملاً مهیا است.

وی در ادامه نبود ابزار و تجهیزات پیشگیری و پیش‌بینی را عامل گسترش آتش‌سوزی‌ها اعلام کرد.

به گفته رئیس انجمن جنگلبانی ایران، آن چیزی که مسئولان از شرایط اطفاء حریق در جنگل‌ها می‌گویند با آن چیزی که فعالان در این عرصه می‌بینند کاملاً متفاوت است،

این کارشناس تاکید کرد: عامل انسانی و افزایش ریسک آتش‌سوزی‌ها از سوی مردم را نمی‌شود کنترل کرد.

وی ادامه داد: آموزش‌های ما دراین زمینه ضعیف است اما باید توجه داشته باشیم در مناطقی مانند زاگرس، جنگل نشینان مردم فقیری هستند که با آتش زدن جنگل گاهی به کشت می‌پردازند.

کیادلیری عدم توجه دولت و صاحبان نفوذ و قدرت را عامل مهم دیگری در تخریب جنگلها دانست و گفت: روستا نشین فقیر وقتی جریان تخریب از سوی این عوامل قدرتمند را می‌بیند تصمیم می‌گیرد سهم خود را از جنگل برداشت کند.

وی در خصوص وضعیت جنگل‌های زاگرسی گفت: در مناطقی که گیاهان علفی رشد می‌کنند خطرات آتش‌سوزی بالا می‌رود و درختی که آلوده به آفات باشد امکان آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد.

به عقیده وی جنگل‌های زاگرسی سالهاست از بین رفته‌اند چرا که اکوسیستم این منطقه  از بین رفته است.

کیادلیری افزود: من در زاگرس جنگلی نمی‌بینم چرا که جنگل شامل مجموعه عناصر حیات وحش و گیاه است بنابراین احیای این منطقه بسیار دشوار و هزینه‌های بالایی می‌طلبد.

کیادلیری پیش‌بینی کرد در آینده نزدیک منطقه زاگرس بیابانی خواهد شد.

رئیس انجمن جنگلبانی ایران با بیان اینکه در آینده جنگل‌های هیرکانی تبدیل به جنگل‌های زاگرسی خواهند شد، گفت: احیای جنگل‌های زاگرسی نمی‌توانیم امیدوار باشیم اما برای احیای جنگل‌های هیرکانی فرصت بسیار کوتاهی داریم.

وی افزود: مرگ و میر دسته جمعی در جنگل‌های شمال کشور شروع شده است.

به گفته کیادلیری با ادامه این شرایط تا 30 سال آینده در شمال کشور جنگلی نخواهیم داشت چرا که آفاتی که 20 سال پیش گریبانگیر این جنگل‌ها شده است هنوز مهار نشده‌اند.