به نوشته روزنامه شرق،شكست در ارسال پرونده هستهاي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل متحد در جريان نشست فصل پاييز شوراي حكام آژانس بينالمللي انرژي اتمي به منظور اعمال تحريمهاي تازه عليه جمهوري اسلامي، با وجود گزارشي كه يوكيا آمانو، مديرکل آژانس بينالمللي انرژي اتمي درباره برنامه اتمي ايران با تمركز بر ابعاد احتمالي نظامي اين برنامه تهيه كرده بود، منجر به شروع دور تازهاي از تلاشهاي غرب براي اعمال تحريمهاي يكجانبه و خارج از چارچوب شوراي امنيت شد؛ تلاشهايي كه هفته گذشته با آنچه اقدام هماهنگ سه كشور بريتانيا، آمريكا و كانادا خوانده شد از سر گرفته شد.

گو اینکه اقدام مورد اشاره چندان هم هماهنگ نبود چراکه این سه کشور تنها در تحریم شرکت‌های فعال در حوزه انرژی جمهوری اسلامی با یکدیگر هماهنگ بودند و آمریکا، بریتانیا و کانادا را در تحریم بانک مرکزی همراهی نکرد.

در هر حال این تحریم‌های جدید سرآغازی شد بر اعمال فشارها علیه جمهوری اسلامی ایران؛ اعمال فشارهایی که تنها مورد حمایت فرانسه قرار گرفت و نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهوری این کشور، در نامه‌ای از رهبران کشورهای اروپایی، آمریکا، کانادا و ژاپن خواست به تحریم بانک مرکزی و صنعت نفت ایران بپیوندند. رنار والرو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز هفته گذشته اعلام کرد پاریس به دنبال مذاکره و گفت‌وگو با متحدان خود است تا بتواند تحریم‌های گسترده و یکپارچه‌ای را به سرعت علیه بانک مرکزی ایران و نیز خدمات فروش نفت ایران اعمال کرد.

والرو همچنین در پاسخ به این پرسش که فرانسه امسال واردات نفت خود از ایران را افزایش داده و آیا ممکن است پاریس به طور یکجانبه خرید نفت ایران را متوقف کند، گفت: «اگر دیگر متحدان با ما همراه شوند، این کار را خواهیم کرد. ولی اگر قرار باشد خودمان به تنهایی چنین کاری را دنبال کنیم، آن وقت باید ابعاد آن را بررسی کرده و تصمیم بگیریم.»

سخنان سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اگرچه واضح بود، اما این شایبه را به وجود آورد که پاریس به دنبال تحریم یکجانبه صنعت نفت است.

با این حال وزارت خارجه فرانسه در اصلاح این مطلب دیروز با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: «پاریس در صورتی که دیگر متحدان اروپایی از تحریم نفت ایران حمایت کرده و به آن ملحق شوند، آن را به اجرا خواهد گذاشت.» رویترز در گزارشی در این‌باره نوشت که یکی دیگر از سخنگویان وزارت خارجه فرانسه در تماس با این خبرگزاری گفته مطلب و بیانیه قبلی اعلام شده از سوی سخنگوی وزارت خارجه فرانسه دارای ابهاماتی است و از این رو نیاز به اصلاحیه دارد. طبق بیانیه اخیر وزارت خارجه فرانسه، «پاریس از تحریم نفت ایران حمایت می‌کند و آماده اجرای آن است و در صورت هماهنگی با دیگر متحدان اروپایی، آن را به اجرا خواهد گذاشت.» فرانسه در حالی به دنبال تحریم نفت ایران است که در نیمه اول سال‌جاری میلادی و به دلیل مشکلات واردات نفت که در پی بروز ناآرامی‌ها در لیبی برای این کشور به وجود آمد، به منظور تامین نفت مورد نیاز خود به ایران روی آورد و خرید نفتی خود از ایران را افزایش داد. براساس آنچه که خبرگزاری‌های خارجی اعلام کردند سال گذشته میلادی، ایران حدود ۸/۲درصد از نفت فرانسه را تامین کرد.

ایران بیشتر نفت خود را به کشورهای آسیایی صادر می‌کند، اما هنوز مقادیر قابل‌توجهی از نفت ایران از طریق کانال سوئز به اروپا می‌رود. اطلاعات منتشرشده توسط دولت آمریکا نشان می‌دهد کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نیمه اول سال ۲۰۱۱ میلادی حدود ۱۸درصد از نفت ایران را خریده‌اند که معادل ۴۵۰هزار بشکه در روز می‌شود. در میان کشورهای اروپایی، ایتالیا با خرید ۱۸۰ هزار بشکه در روز، اسپانیا با خرید ۱۳۷ هزار بشکه در روز و فرانسه با خرید ۲۰هزار بشکه در روز بیشترین واردات نفت را از ایران دارند. مقامات انرژی فرانسه در گفت‌وگو با رویترز گفته‌اند فرانسه مشکلی در تهیه نفت مورد نیاز خود در صورت تحریم خرید نفت از ایران نخواهد داشت.

«گونتر اوتینگر»، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا هفته گذشته در واکنش به گزارش‌هایی در مورد اخلال در تامین انرژی اروپا در صورت تحریم نفت ایران مدعی شده بود: «این مساله مشکل خاصی نیست و می‌توان با کمک سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت(اوپک) و دیگر منابع، جای خالی انرژی مورد نیاز را پر کرد.» طرح ادعای عدم تاثیر تحریم نفت ایران بر این بازار در عرصه بین‌المللی در حالی مطرح شد که هفته گذشته به محض اعمال تحریم‌های تازه غربی علیه صنایع نفت، پتروشیمی و بانکی ایران، بهای نفت در بازارهای جهانی حدود دو دلار افزایش یافته است. با این حال بریتانیا بدون توجه به این تاثیرپذیری پس از اعمال تحریم‌های یکجانبه، بار دیگر پنجشنبه گذشته با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که این کشور قصد دارد در اجلاس وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا که در اول دسامبر(۱۰ آذر) درخصوص ایران برگزار خواهد شد، خواستار تشدید مجازات‌ها علیه دیگر شرکت‌ها و مقامات جمهوری اسلامی ایران شود و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به همراهی در این زمینه دعوت کند.

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا، ۲۴ آبان سال ‌جاری، در راستای تصمیم‌گیری درباره نوع اعمال فشار علیه جمهوری اسلامی ایران پس از انتشار تازه‌ترین گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران، در بروکسل گرد هم آمدند تا بر افزایش فشار از طریق اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه جمهوری اسلامی ایران به توافق برسند و اقدام عملی درباره اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران به نشست آتی که ۱۰ آذر برگزار می‌شود، موکول شد.

از جمله اقدامات عملی که پیش‌بینی می‌شود در این نشست مورد تایید قرار گیرد، تحریم نفت ایران است. گو اینکه این نوع تحریم مخالفان جدی را نیز به همراه دارد از جمله آنها، ایتالیا به عنوان بزرگ‌ترین وارد‌کننده نفت ایران در اتحادیه اروپاست.

در همین حال یک معامله‌کننده نفت در یکی از شرکت‌های ایتالیایی به رویترز گفت: «قطع دسترسی به نفت خام ایران، یک فاجعه خواهد بود. این مساله به اندازه کافی برای من روشن است.» پیترو ده سیمونه، مدیر اتحادیه نفت ایتالیا، در این‌باره گفت: «با توجه به خط‌مشی دولت کنونی(ایتالیا) برای جلوگیری از تحریم‌ها هیچ کاری از دست ما برنمی‌آید.» رویترز می‌افزاید اتحادیه نفت ایتالیا، گزارشی از ارزیابی‌ها و دیدگاه‌های شرکت‌های نفتی ایتالیا درباره تبعات تحریم ایران تهیه کرده و هفته گذشته آن را در اختیار دولت این کشور گذاشته است. در گزارش اتحادیه آمده است که شرکت‌های نفتی ایتالیا با تحریم نفت خام ایران مخالفند، چراکه به گفته آنها چنین اقدامی به‌مثابه مجازات کشورهای اروپایی است و در مقابل برای شرکت‌های شرقی امتیاز غیرمنصفانه‌ای فراهم می‌کند و آنها به بهای ارزان‌تری نفت ایران را خریداری خواهند کرد. پیترو ده سیمونه، مدیر اتحادیه نفت ایتالیا گفت: پیدا کردن منابع جایگزین و افزایش بهای نفت از مشکلاتی است که در پی تحریم ایران به وجود خواهد آمد.

به گفته وی یک راه‌حل می‌تواند این باشد که به شرکت‌های ایتالیایی بین شش تا ۱۲ ماه وقت داده شود تا کشورهای جایگزینی مانند عربستان یا روسیه پیدا کنند.

ایتالیا هم به جمع تحریم‌کنندگان نفت پیوست

مخالفتها با تحریم نفت ایران در ایتالیا در حالی مطرح شد که دیروز، موريزيو ماساري، سخنگوي وزارت امور خارجه ايتاليا، اعلام كرد كه دولت اين كشور به دنبال توقف واردات نفت خام ايران توسط شركتهاي نفتي ايتاليا است. او مدعی شد: عميقا متقاعد شدهايم كه لازم است فشار تحريمها بر ايران را افزايش دهيم.