" جمعه خشم " در بحرین

سرویس بین الملل افکار نیوز - هزاران بحريني که خواهان پايان حکمراني خاندان آلخليفه بر اين کشور هستند، با وجود سرکوب شديد اعتراضات بار ديگر به خيابانها آمدهاند.

به گزارش افکار نیوز به نقل از پرس تی وی، این راه‌پیمایی‌های اعتراض‌آمیز گسترده، یک روز پس از تیراندازی نیروهای بحرینی به سوی هزاران عزاداری که در تشییع جنازه یک معترض ضد دولتی در شهر عالی شرکت کرده بودند، صورت گرفت.

این راه‌پیمایی‌ها از سوی گروه‌های سیاسی مختلف سازمان‌دهی شده بود و هیچ گزارش فوری در خصوص مداخله پلیس در این خصوص منتشر نشده است.

تظاهرکنندگان، سرکوب اعتراضات ضد رژیم به دست خاندان سلطنتی منامه را نیز محکوم کردند. در جریان این سرکوب‌ها شماری از معترضان کشته و تعداد بیش‌تری نیز مجروح شده‌اند. مقامات بحرینی علاوه بر اخراج هزاران کارگر بخش عمومی، صدها نفر از طرفداران اعتراضات ضد رژیم را نیز دستگیر کردند.

براساس گزارشی که روز چهارشنبه(۲۳ نوامبر، ۲ آذر) در خصوص نقض حقوق بشر در جریان سرکوب‌های معترضان توسط رژیم بحرین منتشر شد، نیروهای امنیتی بحرین به استفاده از " خشونت بیش از حد " علیه معترضان، دستگیری غیرقانونی تظاهرکنندگان، شکنجه فیزیکی و روانی بازداشت‌شدگان و نقض حقوق انسانی آن‌ها محکوم شدند.

شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین در پاسخ به این گزارش وعده داد که قوانین بحرین را اصلاح کند و برای جلوگیری از تکرار این " حوادثدردناک " از هیچ‌گونه اقدامی کوتاهی نکند. وی همچنین افزود که مقاماتی که در جریان سوءاستفاده‌ها در سرکوب اعتراضات ضد دولتی دخیل بوده‌اند، در این خصوص مسئول هستند و از پست‌های‌شان برکنار می‌شوند.

با این وجود اندکی پس از سخنان پادشاه بحرین، نیروهای رژیم در شهر نویدرات، در جنوب پایتخت و روستای شمالی ابوسیبه به معترضان ضد دولتی حمله کردند.

بسیاری از بحرینی‌ها معتقدند که یافته‌های این تحقیق در خصوص نقض حقوق بشر در این کشور هیچ‌چیزی را تغییر نمی‌دهد.

هزاران معترض ضد دولتی از اواسط فوریه، تظاهرات گسترده‎ای را در بحرین برگزار کرده‌اند. تظاهرکنندگان ابتدا خواهان اصلاحات سیاسی و سلطنت مطابق قانون اساسی بودند اما در پی سرکوب وحشیانه معترضان مردمی به دست نیروهای وابسته به رژیم بحرین، این خواسته به فراخوانی آشکار برای سرنگونی خاندان آل‌خلیفه بدل شد.


به گزارش افکار نیوز به نقل از شبکه تلویزیونی العالم، ملت بحرین به تظاهرات خود در محکوم کردن اقدامات ظالمانه رژیم آل خلیفه ادامه می دهد. آیت الله شیخ عیسی قاسم روحانی برجسته بحرینی نیز اعلام کرد گزارش اخیر کمیته حقیقت یاب مبنی بر نقض حقوق بشر در این کشور برای محکوم کردن رژیم ال خلیفه کافی است.

همچنین گروه های سیاسی بحرینی با برگزاری تظاهرات گسترده خواهان استعفای دولت و تشکیل دولت نجات ملی شدند. تظاهرکنندگان در پایان تظاهرات با صدور بیانیه ای تاکید کردند دولت نجات ملی باید بتواند توصیه های کمیته حقیقیت یاب را اجرا کند.

تظاهرکنندگان بر ضرورت حل و فصل بنیادین بحران سیاسی در این کشور از طریق قانون اساسی دموکراتیک، دولت منتخب و پارلمان داری اختیارات کامل تاکید کردند.
گزارشگر این شبکه در گزارشی در این زمینه افزود تظاهرکنندگان بحرینی در اعتراضات روز جمعه خود موسوم به " جمعه خشم " اقدامات ظالمانه رژیم بحرین را با توجه به گزارش بسیونی و وعده های پوچ دیکتاتور این کشور محکوم کردند. تظاهرکنندگان بر خواسته های خود از که ازچهاردهم فوریه بیان می کنند تاکید کردند.

انقلابیون بحرینی خواهان اصلاحات بنیادین و برپایی نظام دموکراتیک در این کشور هستند. اما نیروهای رژیم بحرین که از سوی نیروهای سعودی حمایت می شوند به تظاهرات مسالمت آمیز مردم حمله کردند. انقلابیون تاکید کردند با هر هزینه ای به تاکید بر خواسته های خود ادامه خواهند داد.