به گزارش نارنجی - سرطان یکی از اصلی ترین عوامل مرگ ومیر در بیشتر کشورها است و در این میان سرطان سرویکس (گردن رحم) هم یکی از شایعترین سرطانها در میان خانمها است(رتبه پنجم در امریکا). تاکنون روش اصلی مبارزه با این نوع سرطان ترکیبی از شیمی درمانی و رادیوتراپی بوده اما حالا روشی جدید توسط FDA برای مبارزه با این سرطان مجوز گرفته است: حرارت درمانی

حرارت درمانی روشی است که در آن از داغ کردن منطقه محدود و مشخصی برای مقاصد درمانی استفاده می شود، بعنوان مثال امواج مایکروویو را بر روی نقطه ای خاص یا توده ای مشخص تنظیم می کنند و دامنه و فرکانس امواج را هم متناسب با جنس و اندازه بافت انتخاب می کنند تا بیشترین تاثیر در بافت هدف به جای گذاشته شود و کمترین عوارض متوجه بافتهای مجاور گردد.

معمولا در این روش بافت هدف را تا حدود ۴۵ درجه سانتیگراد حرارت می دهند، این مقدار حرارت می تواند بافت سرطانی را تخریب کند بدون آنکه باعثتغییرات زیادی در بافتهای سالم اطراف تومور شود. البته توصیه می شود که برای به دست آوردن نتیجه مطلوب بهتر است این روش به همراه رادیوتراپی(استفاده از امواج رادیواکتیو برای کنترل و تخریب بافتهای سرطانی) مورد استفاده قرار گیرد.

هرچند روش حرارت درمانی برای نابودی بافتهای سرطانی هنوز مراحل تحقیقاتی خود را طی می کند، اما تاکنون نتایج بسیار امیدوار کننده ای را در کنترل سرطانها از جمله سرطان سرویکس نشان داده است. در روشی که به تازگی مجوز کاربرد درمانی خود را به دست آورده است، تمرکز امواج مایکروویو بر مرکز بافت سرطانی است، به این ترتیب حداکثر حرارت در قلب تومور ایجاد می شود و حداقل تخریب در بافتهای سالم.

هرچند با توجه به نوع عملکرد آن باید گفت که این روش تنها در سرطانهایی که محدود به منطقه ای خاص هستند کاربرد دارد و متاسفانه نمی توان از این روش در سرطانهای متاستاتیک(سرطانهایی که در بافتهای مختلف بدن منتشر شده اند) استفاده کرد اما در مقایسه با عوارض گسترده روشهای مشابه مانند شیمی درمانی، می توان گفت که این روش جدید واقعا یک هدیه و کمک بزرگ به بیماران سرطانی است.

بد نیست حالا که صحبت از کمک به بیماران سرطانی شد، یادی هم از دوستان نیکوکار ، محک کنیم که می دانند، سرطان غیر از درد هزینه هم دارد.