همه استعفاهای مجلس هشتم

سرویس سیاسی افکار نیوز - تلاش برای احیای اصل ۸۸ قانون اساسی، نهادینه کردن سوال از روسای جمهور آتی، شکستن تابوی ترسناک سوال، پاسخگو نمودن آقای احمدی نژاد نسبت به عملکرد های غیرقانونی خود در طی ۶ سال ریاست جمهوری دلایلی است که عبدالجبار کرمی ، رئیس فراکسیون نمایندگان مستقل به خاطر آنها استعفای خود مطرح کرده است.

وی به همراه علی مطهری از طراحان اصلی سوال از رئیس جمهور و یکی از تلاشگران جدی برای به صحن علنی آوردن این سوال می باشد.

به گزارش سرویس سیاسی افکار نیوز، طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، استعفای هر نماینده باید به رای مجلس گذاشته شود و درصورت رای اکثریت نمایندگان، این استعفا پذیرفته می‌شود. اما مجلس هشتم را استعفای سیاسی و غیر سیاسی کم نداشته است.


استعفا به خاطر طرح سوال از رئیس جمهور

مطهری هر چند در ابتدا دلیل استعفایش را مطرح نشدن سوال از رئیس جمهور اعلام کرده بود اما پس از اعلام خارج شدن درخواست سئوال از رییس جمهور اعلام کرد به دلیل عملکرد هیئت رئیسه مجلس در برخورد با طرح سئوال از رئیس جمهور همچنان بر استعفای خود تاکید کرد. وی معتقد بود این سئوال مانند سئوال از وزیران بود و باید به کمیسیون های مربوط ارجاع داده می شد تا نماینده رئیس جمهور در کمیسیون حاضر شود و به نماینده سئوال کنندگان پاسخ دهد اما هیئت رئیسه مجلس این کار را انجام نداد و به جای ارجاع سئوال به کمیسیون ها به دنبال پس گرفتن امضاها بود.



استعفاهای غیرسیاسی

حمیدرضا حاجی‌بابایی و محمدرضا میرتاج‌الدینی دو نماینده مجلس هشتم بودند که از بهارستان راهی دولت شدند. حاج بابایی که سابقه حضور در مجالس پنجم، ششم؛ هفتم و هشتم داشت توانست با جلب نظر مجلس وزیر آموزش و پرورش شود.
محمدرضا میرتاج الدینی نماینده تبریز هم با رای نمایندگان مجلس مبنی بر پذیرش استعفای وی از سمت نمایندگی، معاون پارلمانی و حقوقی رئیس جمهور شد. وی با ۲۰۵ رای همکاران خود این سمت را پذیرفت.
پیشنهاد محمود احمدی نژاد برای تصدی مسئولیت معاونت پارلمانی و حقوقی رئیس جمهور را پذیرفت و استعفای او با ۲۰۵ رای از مجموع ۲۶۵ نماینده حاضر در مجلس پذیرفته شد تا تبریزی ها مجبور شوند برای در انتخابات میان دوره ای مجلس یک نماینده به مجلس بفرستند.


استعفاهای سیاسی
تا کنون سه نماینده به دلایل سیاسی از مجلس هشتم استعفا داده اند. این سه نماینده عبارتند از روح الله حسینیان نماینده تهران که این روزها جبهه پایداری را راه اندازی کرده، حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان و علی مطهری نمیانده تهران.


روح الله حسینیان؛ مستعفی به دلیل اختلاف نظر

فردا - دی ماه سال ۱۳۸۸ چند روز پس از آن که محافل و رسانه ها از انتصاب حجت الاسلام قاضی عسگر از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی خبر دادند، ناگهان خبر استعفا از نمایندگی و خانه نشینی روح الله حسینیان نیز در محافل پیچید و روز بعد از آن اعلام رسمی شد، تا این خانه فتح بابی باشد برای دکتر محمود احمدی نژاد که دورکاری ۱۱ روزه در مقابل حکم رهبری و ولی فقیه را برای اولین بار در تاریخ ایران رقم زد.

رسانه ها همزمان با اعلام خبر استعفای حسینیان، از ارتباط این خانه نشینی با انتصاب حجت الاسلام قاضی عسگر به سمت نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی خبر دادند و روزنامه اعتماد چند روز بعد در گزارشی در مورد بازگشت حسینیان به مجلس نوشت که رفع سوءتفاهماتی درباره انتقاد حسینیان از نصب قاضی عسگر به عنوان جانشین محمدی ری شهری نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت از جمله دلایل این بازگشت است. همان زمان در برخی محافل سیاسی گفته می شد که حسینیان علاوه بر اینکه آقای قاضی عسگر را اصولگرا نمی دانسته چون خود را به آیت الله ری شهری نزدیکتر میدیده، خود را شایسته تر برای سرپرستی حجاج ایرانی می دانسته است.

عدم حضور او در میان اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی برای دیدار با رهبری در ۲۱ دی ماه ۱۳۸۸ این گمانه را تقویت کرد. و حتی نشریه ۹ دی به عنوان ارگان مکتوب گروه موسوم به جبهه پایداری که اخیرا راضی به انتشار متن سخنان رهبری در آن جلسه شده است، در میان نام نمایندگان حاضر در دیدار با رهبری، نامی از روح الله حسینیان که در آن هنگام پنجمین روز خانه نشینی اعتراضی خود را می گذراند، نبرده است.

البته بعد از گذشت ۲ سال از انتشار این موضوع در رسانه ها و محافل مختلف، بالاخره وی در گفتگویی با خبرگزاری فارس تلاش کرد توضیحی در این مورد بدهد. حسینیان البته در این مصاحبه هم به صراحت اعتراض آن روزهای خود، نسبت به انتصاب آقای قاضی عسگر از سوی رهبری را تایید کرده است.

وی درپاسخ به این سؤال که برخی در رابطه با شما این سوال را مطرح می‌کنند که شما در جریان انتصاب حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر، نسبت به این انتصاب اعتراض داشته و بر این اساس استعفا کرده‌اید، نظر خودتان چیست، گفت: " اینکه بنده در رابطه با انتخاب حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر استعفا کرده‌ام، ‌یک تهمت است؛ بنده در رابطه با انتصاب وی حرف‌هایی داشتم اما زمانی که جواب گرفتم، قانع شدم. این مسئله هیچ ارتباطی با مقامات عالی‌رتبه نظام ندارد و اینها چیزهایی است که برخی می‌تراشند چرا که هیچ نقطه ضعفی پیدا نمی‌کنند لذا موضوعاتی برای ما درست می‌کنند. "

وی افزوده است: " بنده در متن استعفانامه‌ خود هم نوشته بودم که این استعفا در اعتراض به رؤسای دفاتر لاریجانی و احمدی‌نژاد و به خاطر وامی که داده بودند، درخواست شده است. "
حسینیان البته پیش از این و در تاریخ ۲۶ مهرماه گذشته در سلسله نشست های بصیرت که در مسجد اهل البیت(ع) قم برگزار شد و خبر آن را رسا منتشر کرد در پاسخ به سئوال یکی از حاضران گفته بود که استعفای من به خاطر انتقادی که به مدیریت علی لاریجانی در ریاست مجلس داشت و تصمیم به استعفا گرفته بودم اما به خاطر امر رهبری از این کار منصرف شدم.


شهریاری، مستعفی به دلیل نبود امنیت

حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان هم تیرماه سال گذشته استعفای خود را تقدیم هیات رئیسه کرد.
اعتراض او به بی‎توجهی نسبت به مشکلات امنیتی در مرکز استان سیستان و بلوچستان بود. استعفای شهریاری هم به رای گذاشته نشد. نماینده مردم زاهدان در مجلس، تیر ماه سال گذشته در پی وقوع حادثه تروریستی مسجد جامع زاهدان استعفای خود از سمت نمایندگی مردم زاهدان در مجلس را اعلام کرد.

وی در نامه ای به دکتر علی لاریجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی نوشت که با توجه به پیگیریهای فراوان، متاسفانه مسئولان نتوانسته اند حداقل وظیفه خود را که همانا حفظ امنیت جان و مال مردم است را تامین نمایندو با توجه به خواسته های فراوان و به حق مردم از اینجانب جهت پیگیری برای تامین امنیت و احقاق حقوق شهروندی، استعفای خود را در تاریخ ۲۵ تیرماه ۸۹ اعلام می دارم.

استعفای شهریاری با این استدلال هیات رییسه که کناره گیری نمایندگان در این شرایط حساس منطقه سیستان و بلوچستان به صلاح مردم و کشور نیست، هیچ گاه به رای گذاشته نشد.


علی مطهری؛ مستعفی در اعتراض به هیات رییسه

استعفای علی مطهری نماینده مردم تهران داستانی طولانی دارد و به موضوع درخواست سئوال از رییس جمهور در بحبوحه خانه نشینی ۱۱ روزه دکتر احمدی نژآد بر می گردد. وی به همراه بیش از ۱۰۰ نفر از نمایندگان مجلس خواستار حضور رییس جمهور یا نماینده او در مجلس برای پاسخگویی به برخی سئوالات شده بود اما با تعلل چند ماهه هیات رییسه و پی گیری های بی نتیجه ای که داشت، سرانجام متن استعفای خود را منتشر کرد و در خاطر نشان شد که در مقابل رئیس جمهوری که علنا می‌گوید فلان قانون را اجرا نمی‌کنم، آیا ما حق یک سؤال نداریم؟! آن هم سئوالی که رای گیری برای قانع شدن یا نشدن مجلس ندارد. آیا امضای صد نماینده ارزش توجه ندارد؟!

وی در پایان متن رسمی استعفای خود این گونه نوشت: به هرحال با توجه به این که هیئت رئیسه محترم بر خلاف قانون آئین نامه داخلی مجلس همچنان درصدد منتفی کردن طرح سؤال است و مجلس قادر به استفاده از اختیارات قانونی خود در انجام کارهای اساسی نیست، بدین وسیله استعفای خود را از نمایندگی مردم تهران، شهرری، اسلام‌شهر و شمیرانات – که قادر به استیفای حقوق آنها نیستم – اعلام می‌نمایم.

با طرح استعفای مطهری موضوع سئوال از رییس جمهور بار دیگر به جریان افتاد تا این که امروز نمایندگان مجلس اعلام کردند که به دلیل آن که بسیاری از نمایندگان امضای خود را پس گرفته اند، درخواست سئوال از رییس جمهور از دستور کار مجلس خارج شده و قابلیت طرح ندارد. اما علی مطهری بار دیگر اعلام کرد که اعتراض او به نوع عملکرد هیات رییسه بوده و همچنان بر استعفای خود باقی مانده است. باید منتظر ماند و دید که هفته آینده سدنوشت این استعفای پر سر و صدا چه خواهد شد.