به گزارش ايسنا، سياره گليزه ۵۸۱g كه در فاصله ۱۹۸ تريليون كيلومتري قرار داشته، در يك فاصله مناسب از ستاره ميزبان خود چرخيده كه به گفته ناسا، آن را به يك محيط قابل سكونت تبديل ميكند.

این پژوهش که محصول بیش از یک دهه رصد تلسکوپ کک در هاوایی است، نشان می‌دهد این سیاره در سطح خود از آب مایع برخوردار است.

این موضوع، گلیزه ۵۸۱g را در صدر گروه سیارات و قمرهایی که شبیه به زمین محسوب می‌شوند، قرار می‌دهد.

با در نظر گرفتن رتبه ۱.۰سیاره زمین در شاخص مطابقت با زمین، گلیزه ۵۸۱g که در صورت فلکی ترازو قرار دارد، از امتیاز ۰.۸۹ برخوردار بوده که آن را از سیاره مریخ ۰.۷ امتیازی پیش می‌اندازد.

این در حالیست که به عقیده کارشناسان آمریکایی، تیتان، قمر سیاره زحل هنوز بر اساس شرایط سطحی این جسم و امکان واکنش‌های شیمیایی حیاتی در آن، در نزدیکترین شرایط به زمین برای امکان وجود حیات برخوردار است.

این یافته‌های جدید مبتنی بر ۱۱ سال رصد سیاره کوتوله قرمز گلیزه ۵۸۱ با تلسکوپ کک توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا در سانتا کروز و موسسه کارنگی در واشنگتن هستند.

بر اساس این پژوهش که در مجله Astrophysical منتشر شده، امکان وجود سیارات دیگر با این شرایط بسیار زیاد است.

همچنین این مقاله از کشف دو سیاره جدید در اطراف ستاره گلیزه ۵۸۱ پرده برداشته که تعداد سیارات شناخته شده اطراف آن را به شش می‌رساند. سیارات این منظومه مانند منظومه شمسی از مدارهای تقریبا مدور برخوردارند.

جرم سیاره گلیزه ۵۸۱g بین سه تا چهار برابر زمین بوده و گردش آن به دور ستاره‌اش کمتر از ۳۷ روز طول می‌کشد. این جرم نشان دهنده احتمال سنگی بودن این سیاره با یک سطح معین و گرانش کافی برای وجود یک جو است.

پیش از این دو سیاره در اطراف ستاره گلیزه ۵۸۱ و در لبه منطقه قابل سکونت شناسایی شده بودند که از جوی با دمای مناسب برای وجود آب مایع برخوردار هستند؛ اما سیاره گلیزه ۵۸۱g کاملا در مرکز منطقه قابل سکونت قرار گرفته است.

این سیاره به طور کشندی به ستاره خود پیوند داشته، بدین معنی که یک سمت آن همیشه رو به ستاره و در روز بوده، در حالیکه سوی دیگر آن در تاریکی مداوم است.

به گفته دانشمندان، قابل سکونت‌ترین بخش این سیاره احتمالا در مرز بین نور و سایه قرار می‌گیرد.

بنا بر گزارش متخصصان، در حال حاضر بیش از ۷۰۰ سیاره فراخورشیدی شناسایی شده‌اند، اما تنها تعداد محدودی از آنها در منطقه قابل سکونت قرار دارند.

دانشمندان بر اين باورند كه محدود كردن تحقيقات حيات خارج از محيط زمين به سيارات شبيه به زمين ميتواند مانع از شناسايي احتمالات ديگر مرتبط با حيات بيگانه شود.