به گزارش فارس، دادستان کل شهر کیف اعلام کرد: طبق قانون جدید، گردشگری به این منطقه که بر اثر انتشار مواد رادیواکتیو ناشی از فاجعه چرنوبیل آلوده شده، ممنوع خواهد بود.

ممنوعیت گردشگری در چرنوبیل در حالی صورت گرفت که طرح تبدیل شدن این مکان به منطقه‌ای توریستی در دسمابر ۲۰۱۰ توسط وزیر امور اضطراری اوکراین ارائه و در ماه فوریه نیز اجرایی شده بود.

به گفته کارشناسان این وزراتخانه، ‌ در همان زمان نقشه‌ای ارائه شده که تمام مسیرهای امن مسافرتی برای گردشگران مشخص و به دلیل دغدغه موجود در خصوص آلوده بودن محیط تمام پارامترها با محدودیت‌های ویژه مورد بررسی قرار گرفته بود.

به رغم فعالیت‌های صورت گرفته، سایت چرنوبیل در تاریخ ۲۲ ژوئن بدون هیچ‌گونه توضیحی به روی گردشگران بسته و مجوز ورود به آن تنها برای کارگران، ‌ دانشمندان و خبرنگاران صادر شد.

نیروگاه چرنوبیل اوکراین، یکی از ۱۰ منطقه ویژه و مورد علاقه گردشگران در شرق اروپا به شمار می‌رود که سالانه نزدیک به ۶ هزار نفر از آن به صورت کاملا قانونی بازدید می‌کنند.

فاجعه چرنوبیل که مخربترین حادثه اتمی در تاریخ محسوب میشود در آوریل ۱۹۸۶ و به دلیل چند انفجار در این نیروگاه رخ داد که در نتیجه موجب تخریب رآکتور شمار ۴ و انتشار مواد رادیواکتیو به سراسر اروپا و کشور شوروی سابق شد.