به گزارش پانا، حسین هاشمی در خصوص دوگانه سوز کردن یکصدهزار وانت بار عمومی تا پایان سال اظهار کرد: تاکنون از مجموع یک میلیون و ۹۵۰ هزار دستگاه وانت بار عمومی یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه وانت بار در سامانه وانت بارهای عمومی ثبت نام کرده اند.
وی درخصوص شرایط ثبت نام یکصد هزار وانت بار عمومی گفت: خودروهایی که در طرح شناسایی وانت بارهای فعال ثبت نام کرده اند و حداکثر عمر ۱۰ سال دارند و فعال هستند می توانند با مراجعه به سامانه WWW. sapco. ir و تکمیل فرم ثبت نام و یا مراجعه حضوری به یکی از کارگاه های تبدیل در هر شهر که در سایت مذکور نام آنها درج شده است به تبدیل خودروی خود اقدام کنند.
سخنگوی ستاد حمل و نقل و سوخت کشور با بیان اینکه زمان ثبت نام این طرح از روز چهارشنبه ۹ آذرماه جاری به مدت ۲هفته آغاز می شود، تصریح کرد: هزینه ثبت نام رایگان است و تجهیزات به صورت بلاعوض واگذار می شود همچنین با توجه به حضور جدی دولت در این طرح هزینه نصب این تجهیزات متناسب با نوع خودرو بین ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان است.
هاشمی با بیان اینکه در صورت نیاز مهلت ثبت نام تمدید می شود، ادامه داد: در صورت ابهام بودن شرایط ثبت نام و داشتن سئوال متقاضیان می توانند با شماره های ۲۲۷۷۷۶۴۶-۲۲۹۴۷۵۵۷ - ۲۲۵۸۸۹۷۹ یا شماره پیامک ۳۰۰۰۰۲۰ تماس حاصل کنند.
سخنگو و مدیر ستاد حمل و نقل و سوخت کشور در پاسخ به پرسش خبرنگار پانا مبنی بر اینکه آیا با ثبت نام در این سامانه و دوگانه سوز شدن خودروها سهمیه بنزین این وانت بارها کاهش می یابد، گفت: این طرح در راستای درخواست مالکان وانت بارهای عمومی به دلیل مقرون به صرفه بودن کارت سوخت بنزین اجرایی می شود اما قطعا درصدی از سوخت وانت بارهایی که دو گانه شوند کاسته می شود.
وی در باره مشکلات موجود و صف های طولانی جایگاه های CNG و اضافه کردن هزار دستگاه وانت بار به این صف ها به پانا پاسخ داد: در راستای اجرای این طرح قرار است جایگاه های فعال CNG از هزار و ۸۰۰ جایگاه به ۲ هزار و ۵۰۰ جایگاه افزایش یابد و از آنجا که سهم تهران در این افزایش سهم ۳۰ درصدی است نگرانی برای تأمین سوخت این وانت بارها نداریم اگرچه این صف ها مختص استان تهران است و در سایر شهرها و شهرستان ها چنین مشکلی را نداریم.
هاشمی با بیان اینکه ۹۰ درصد تاکسی ها و ۵۰ درصد خودروهای آژانس از سال ۸۴ تاکنون دوگانه سوز شده اند، گفت: برای دوگانه سوز کردن بیش از یک میلیون خودرو از سال ۸۴ تاکنون هزار میلیارد تومان دولت بودجه اعتبار کرده است همچنین برای راه اندازی جایگاه های CNG نیز یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده است.
سخنگو و مدیر ستاد حمل و نقل و سوخت کشور با بیان اینکه براساس این سیاست روزانه ۱۸ میلیون لیتر بنزین صرفه جویی می شود، گفت: در حال حاضر بیش از ۲۸ میلیون خودروی دوگانه سوز کارگاهی و کارخانه ای در کشور فعالیت می کنند در همین راستا به زودی سامانه جامع خودروهای دوگانه سوز با همکاری وزارت نفت راه اندازی می شود.
وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر حذف سهمیه بنزین خودروهای پرمصرف تصریح کرد: اخیرا طرحی را برای دریافت عوارض و ارایه مشوق به خودروهای پرمصرف طراحی شده است که این طرح در حال نهایی شدن است و به زودی اعلام می شود.
وی ادامه داد: طرح دوگانه سوز کردن خودروها از سال ۷۹ شروع شد اما از سال ۸۴ براساس مصوبه مجلس دولت مکلف شد تا ۲۵۰ هزار خودرو را دوگانه سوز کند و با توجه به این که دومین خودروساز تولید خودروهای پایه سوز نیز مجوز فعالیت گرفته است امیدواریم روند توسعه این خودروها افزایش یابد.
هاشمی با بیان اینکه خودروهای CNG و LPG سهم ۲۵ درصدی از خودروهای کشور را دارند، گفت: ۷۰ درصد متعلق به خودروهای بنزینی و دیزلی و ۵ درصد نیز به خودروهای الکترونیکی اختصاص یافته است که باید تا برنامه پنج سال محقق شود.
وی با بیان اینکه سال گذشته ۴۵۰ هزار نفر از رانندگان حمل و نقل در راستای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تسهیلات اعتباری سوخت را دریافت کرده اند، گفت: به رانندگانی که از این تسهیلات استفاده کرده اند توصیه می کنیم نسبت به بازپرداخت تسهیلات خود در زمان مقرر اقدام کنند چرا که در غیر این صورت کارت سوخت آنها به مدت یکسال مسدود می شود.
وی در پاسخ بر اینکه چه تعداد از این رانندگان اقساط خود را پرداخت نکرده اند، گفت: آمار دقیقی نداریم تا به این صورت متمرکز اعلام کنیم اما بانک لیست این افراد را به زودی در اختیار ما قرار می دهد.