به گزارش العالم ، خانم "عواطف ابوشادي"در باره دلايل شدت اعتراضات در منطقه الشرقيه اظهار داشت: سران عربستان سعودي ساکنان منطقه الشرقيه را که بافت جمعيتي شيعي دارد، با جود برخوردار بودن از ثروت طبيعي نفت در فقر نگه داشته اند. علاوه بر اين نفوذ نهادي وهابي در ميان نهادهاي سياسي باعث تشديد فشارها بر مردم اين منطقه شده است.

وی افزود: نهادهای مذهبی و سیاسی عربستان سعودی اجازه توسعه منطقه الشرقیه را نداده اند و برخورد آن ها با این شهر و جنبش های خواهان اصلاحات در عربستان همواره با نبود شفافیت و دور اندیشی لازم و حماقت آشکار سیاسی همراه بوده است.

ابوشادی سپس با تاکید بر این که هیچ پیوندی میان وهابیت و اسلام وجود ندارد، خاطر نشان کرد: حکومت عربستان اسلامی نیست، بلکه حکومتی استبدادی، واپسگرا و توطئه گر است که با آمریکا و اسراییل هم پیمان است. با این حال این رژیم اخیرا توانسته بود برخی از افراد سطحی نگر را بفریبد و خود را حامی و پشتیبان اسلام و خادم الحرمین و متولی امور مسلمانان و میزبان حجاح مسلمان جلوه دهد.

وی تاکید کرد: شکی نیست که عربستان در حال توطئه علیه کشورهای منطقه است. مسوولان آمریکایی اخیرا تصریح کردند که عربستان از بادهای تغییر که جهان عرب را درنوردیده است، در امان خواهد بود و این نشان می دهد که عربستان، آمریکا و اسراییل در آن چه بر سر کشورهای عربی می آید، دست دارند.

این پژوهشگر مصری در امور خاورمیانه در ادامه افزود: عربستان ید طولایی در دخالت در امور داخلی سوریه دارد و در حالی که از یک سو از بشار اسد می خواهد از ریخته شده خون مسلمانان در سوریه جلوگیری کند از سوی دیگر خون مسلمانان را در داخل عربستان می ریزد و آن ها را به زندان انداخته شکنجه می کند و مردم منطقه القطیف را از دم تیغ می گذراند و به شهادت می رساند.

وی با اشاره به مطالبات مردم منطقه القطیف اظهار داشت: مسوولان سعودی در تلاش هستند این اعتراضات را برنامه ای خارجی و مرتبط با کشورهای بیگانه قلمداد کنند که این موضوع اشاره ای پنهان و خبیثانه به ایران دارد. اما چنین سخنی نادرست است و در عرصه عربی، سیاسی و اسلامی دیگر مورد پذیرش نیست.

این پژوهشگر مصری در ادامه خاطر نشان کرد: رژیم آل سعود به دور از چشم رسانه ها در این کشور حمام های خون به راه انداخته است و برای این که بتواند امنیت خود را حفظ و از گسترش اعتراضات جلوگیری کند غیرنظامیان را هدف قرار می دهد.

وی با اشاره به دخالت عربستان در سوریه افزود: عربستان سعودی در حالی اصلاحات در دیگر کشورها را خواستار است و در همین مجال پیشنهاد گفت و گو میان دولت و کسانی که ادعا می کند مخالفان ملی گرا هستند، ارایه می کند که خود ملت و معترضان را در کشورش به شدت سرکوب می کند.

ابوشادي گفت: عربستان سعودي عامل تفرقه مذهبي در لبنان ، مصر ، عراق و ديگر کشورها است و سرکوب خونين معترضان و هواداران اصلاحات را به بهانه دين و مذهب در دستور کار خويش قرار داده است.