به گزارش مهر به نقل از هفته نامه "اشپیگل" آلمان در سال ۲۰۱۰ از راه صادرات تسلیحات درآمد بالایی را به دست آورده است که بی سابقه بوده است.

بر اساس گزارش سالانه صادرات تسلیحات آلمان که اشپیگل آن را منتشر کرده است ارزش کالاهای جنگی صادراتی این کشور حدود دو میلیارد یورو در سال ۲۰۱۰ بوده است که حدود پنجاه درصد افزایش داشته است. این در حالی است که در سال قبل از آن این صادرات حدود ۳۴و۱ میلیارد یورو بوده است. این کالاهای صادراتی جنگی بیشتر شامل اقلام تسلیحاتی گرانقیمتی از جمله قایقها و کشتی های جنگنده و تانکهای زرهی بوده است.

بر اساس گزارش اشپیگل، سازندگان سلاح در آلمان در سال گذشته قراردادهایی به مبلغ تقریبا پنج میلیارد یورو با دیگر کشورها بسته اند که حدود دو سوم این کالاهای تسلیحاتی به کشورهای اروپایی یا کشورهای عضو ناتو صادر شده است. در این میان همچنین صادراتی به آفریقا و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز از طرف آلمان پذیرفته شده است. همچنین اخیرا در لیبی سلاحهای G - ۳۶ یک شرکت آلمانی کشف شده است که رسما از طرف آلمان به مصر تحویل داده شده بود.

این وضعیت صادرات تسلیحات در آلمان اخیرا بحثهایی را ایجاد کرده است و حزب سبزها در پارلمان این کشور درخواست کرده است که شورای امنیت فدرال آلمان موضع مخفی کاری در تصمیم گیریهایش را کنار بگذارد. این شورا یک هیئت و کمیسیون امنیتی در کابینه فدرال آلمان است که با صادرات تسلیحات به دیگر کشورها موافقت می کند و تنها یک بار در سال در گزارش صادرات تسلیحات تصمیمات خود را آشکارا اعلام و ارائه می کند.

البته از نظر حزب سبزها در پارلمان آلمان این گزارش شفاف و بی پرده نیست و پارلمان ین کشور باید چهار بار در سال از تصمیمات این کمیسیون امنیتی آگاه شود. بر اساس خواسته این جناح در پارلمان آلمان باید یک کمیته پارلمانی، بر شورای امنیت فدرال آلمان نظارت داشته باشد و از تصمیماتی که این شورا می گیرد آگاهی داشته باشد. همچنین این کمیته پارلمانی باید دارای حق وتو باشد.