قیمت نفت به کدام سو می‌رود؟

مرتضی بهروزی فرد، کارشناس انرژیتاثیر رخدادهایی نظیر طوفان در ایالات متحده آمریکا و ناآرامی های لیبی و همچنین تحریم ونزوئلا بر بازار نفت را کوتاه مدت دانست و گفت: این اتفاقات به طور طبیعی به وجود می آید و تاثیر آن بر بازار نفت و برهم خوردن عرضه و تقاضا محدود و زود گذر است. بنابراین نمی توان تحلیل دقیقی بر پایه چنین رخدادهایی ارائه داد.

او در پاسخ به اینکه آیا تنش بین آمریکا و کره شمالی و به طور کلی آسیای شرقی به عنوان یکی از مقاصد صادراتی نفت می تواند بر قیمت نفت موثر باشد یا خیر، گفت: درست است که رفتار سیاسی و رهبر کره شمالی و ایالات متحده آمریکا معقول به نظر نمی رسد، اما به عقیده من در هر دو کشور عقلایی وجود دارند که اجازه ندهند تا این تنش ها جدی شده و مشکل زا شود. اما به طور کلی جنگ افروزی می تواند بر قیمت ها موثر بوده و قیمت ها را افزایش دهد.

بهروزی فرد ادامه داد: اینکه گفته می شود تعداد دکل های حفاری آمریکا کاهش یافته است به معنای کاهش حجم تولید نفت امریکا نیست بلکه در بسیاری از اوقات دکل های حفاری پیشرفته تر جایگزین قبلی ها می‌شود. به عبارتی دیگر با پیشرفت فناوری روز به طور طبیعی تجهیزات نفتی نیز پیشرفت می کنند و ممکن است دکلی ساخته شود که عملیات حفاری و میزان برداشت نفت ازطریق آن بهسازی شده باشد. بنابراین به طور مثال ۱۰۰ دکل حفاری جدید می تواند به اندازه ۱۵۰ دکل قبلی فعالیت کند.