داشتن فرزند بیشتر به سلامت جسمی و روانی مادر کمک می کند

دکتر نرگس زینعلی می گوید: در تمام مطالعات علمی اخیر به طور متوسط ۸.۵ تا ۱۰ درصد مادران به سبب مسایل اقتصادی و شرایط زندگی با پدیده استرس مواجه هستند. داشتن فرزند اثر مشکلات پیش روی زن و شوهر را به طرز عجیبی کاهش داده و با بزرگ شدن او و تمایل به داشتن فرزند بیشتر از میزان این استرس ها و نگرانی ها کاسته می شود. شوهران نیز در مواجهه با آرامش همسر خود روحیه مضاعفی می گیرند و به تلاش برای داشتن زندگی بهتر ادامه می دهند. ۷۵ درصد مادران می گویند فشارهای عصبی خود را به طور کامل با تولد فرزند از یاد برده اند.

این روانشناس خاطرنشان می کند: استرس و دغدغه های ناشی از زندگی لازم است و نمی توان به طور کامل آنها را مهار کرد، اما به مرور زمان و با تغییر شرایط زندگی به خصوص وقتی عضو جدیدی به نام فرزند وارد می شود این نگرانی ها رنگ می بازد و خانواده در مسیر درست تکامل و آرامش قرار می گیرد.

به جنگ تنهایی و استرس بروید

محققان روان شناس با تحلیل نتایج آزمون استرس ۳۰هزار زن از سراسر جهان دریافتند، ۴۶ درصد آنان استرس وارده از سوی همسران را بیش از داشتن فرزند می دانند. ۷۲ درصد نیز به مدیریت شرایط استرس زا پس از تولد اولین فرزند اشاره کردند. ۶۰ درصد شرکت کنندگان در این آزمون اعلام کردند اگر فرزند دختر داشته باشند با استرس بیشتری نسبت به فرزند پسر مواجه هستند و بالاخره ۱۰ درصد این جامعه آماری گفته اند یک مسافرت ساده می تواند همه تنش های روحی را حذف و زندگی را جذاب تر کند.

دکتر زینعلی معتقد است: استرس و تنهایی مشکل روزانه همه زنان است؛ این موضوع برای عده ای ناچیز و برای برخی به مقدار زیاد احساس می شود. برنامه ریزی برای تولد و داشتن فرزند ، تقسیم کار با همسر و در عین حال هدفمندی در امور زندگی این مسایل را با سهولت بیشتری برطرف می کند.

این کارشناس تاکید می کند: باید این واقعیت را بپذیریم که مهار استرس های زنانه به ضمیر خودآگاه ما بستگی دارد. انجام فعالیت های ورزشی، داشتن سرگرمی های مناسب و خواندن کتاب، سختی های پیش روی زنان و مادران را برطرف می کند. قطعا مادرانی که جنینی در شکم خود دارند با انجام این تمرین ها آرامش را به فرزند آینده شان هدیه می دهند.

ارتقای سلامت روانی در خانواده های پرجمعیت

تنهایی، افسردگی و مشاجره می آفریند. زنانی که ساعت های زیادی از روز  را در خانه یا محل کار هستند اغلب با مشکلات روحی مواجه می شوند. داشتن فرزند به طرز معجزه آسایی این دردسر را کمتر می کند؛ به نظر کارشناسان، فرزندان دوقلو آرامش بیشتری به والدین خود می دهند و آنها را به کمال می رسانند. به طور معمول مادرانی که با سه فرزند زندگی می کنند شادتر از دیگران هستند و با حوصله بیشتری شکاف های زندگی را می پوشانند.

ناهید امینیان، مشاوره خانواده نیز می گوید: کیفیت رفتاری خانواده های چند فرزندی را تحلیل کرده و می گوید: پدر و مادرهای چند فرزندی احساس مدیر بودن می کنند و همواره سعی دارند بهترین برنامه را ارائه دهند. برای مادران چند فرزندی تربیت کردن بچه ها نوعی سرگرمی جذاب است، به همین دلیل آن را یک وظیفه جدی تلقی نمی کنند و این کار را با علاقه فراوان انجام می دهند.

به عقیده این کارشناس، شوخی های سالم و لبخندهای صادقانه با کودکان همچون عبادت برای انسان آرامش بخش است و نیروی روحی و جسمی والدین را برای انجام کارهای بزرگ تر تقویت می کند. مادرانی که فرزندان بیشتری دارند از قدرت ذهن بالاتری سود می برند و همیشه در سخت ترین شرایط، مناسب ترین تصمیم ها را اتخاذ می کنند. البته از منظر روانشناختی نیز تاثیر شاد بودن با فرزندان، پایدارتر است و در بلند مدت نیز به جامعه و نسل های بعد منتقل می شود.