مشکلات کلانشهر تهران شکل فرا استانی به خود گرفته است

 زهرا صدراعظم نوری با بیان اینکه برون رفت پایتخت از معضلات کنونی محیط زیستی تنها بر عهده شورا و شهرداری نیست، تصریح کرد: از آنجایی که مسائل و چالش های محیط زیست در شهر تهران بسیار جدی و گسترده تر از گذشته است، کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای پنجم تلاش می کند که رفع این چالش ها را در برنامه خودش داشته باشد هرچند همگی می دانیم که این مهم یک روزه یا یک ساله تحقق پذیر نیست.

وی یکی از اولویت های کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای پنجم را تقویت تعامل با دستگاه حاکمیتی و دولت دانست و افزود: تنها با یک تعامل دوسویه و تاثیرگذار است که می توانیم بخش های مختلفی که در بحث محیط زیست در سطح کلان اثرگذار هستند را درگیر حل معضلات کنونی کنیم تا دلایل بروز مشکلات را واکاوی و با یک خرد جمعی به راه حلی منطقی و عملیاتی دست یابیم.

صدراعظم نوری با تاکید بر اینکه بی شک اداره کل محیط زیست استان تهران و سازمان محیط زیست به عنوان بخش های حاکمیتی می توانند شهرداری و شورا را در اجرای راهکارهای حذف معضلات زیست محیطی حمایت کنند، ادامه داد: تعامل ها می بایست در سطح اجرایی و عملیاتی باشند و علاوه بر این دو نهاد، با توجه به شرایط خوبی که مجلس شورای اسلامی دارد، مجمع نمایندگان شهر تهران نیز می توانند در سطح کلان به حل مشکلات و تسهیل امور کمک کنند.

وی با ابراز ناراحتی از اینکه مشکلات و معضلات امروز شهر تهران تنها نشات گرفته از مشکلات این کلانشهر نیست و معضلات امروز جنبه فرااستانی و کشوری دارند، خاطرنشان کرد: تهران امروز به عنوان پایتخت به قطبی سیاسی و فرهنگی و اقتصادی تبدیل شده که در همین ابعاد نیز مشکلاتش فراگیرتر شده اند. از همین رو زمان آن رسیده که  هم دولت و هم مجلس در حل مشکلات و بحران ها و چالش های تهران جدی تر وارد عمل شوند.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای پنجم در خصوص اینکه در مسیر اجرای راهکارهای برون رفت از مشکلات پایتخت نگاه شورا به آسیب های اجتماعی حوزه  زنان چگونه است نیز گفت: درست است که مشکلات کلانشهر تهران را نمی توانیم جنسیتی کنیم، اما به طور معمول وقتی زنان در معرض آسیب قرار می گیرند، دستگاه های حمایتی به دلیل انواع محدودیت ها کمتر می توانند این قشر را حمایت کنند. اما امروز با توجه به اینکه ۳۰درصد شورای پنجم را زنان تشکیل داده اند، بی شک تلاش مضاعفی خواهد شد تا ساز و کارهای مناسب و حمایتی بیشتری در این حوزه در دستور کار گیرد.