خواننده ایرانی: ما کتک‌خورده موسیقی پاپ هستیم

پیش از ظهر سه‌شنبه هفتم شهریور نشست خبری کنسرت محمدرضا عیوضی با حضور او، بابک صحرایی ترانه‌سرا، علیرضا شمس‌اسکندری رهبر ارکستر و سعید امیراصلانی ترانه‌سرا در برج آزادی برگزار شد.

در ابتدای این نشست امیراصلانی با اشاره کوتاهی به سابقه عیوضی توضیح داد: «محمدرضا عیوضی سال ۱۳۷۸ با خواندن تیتراژ سریال «روزگار جوانی» به شهرت رسید و پس از آن ۱۰ سال پربار را طی کرد که در طولش شش آلبوم منتشر کرد. آخرین کنسرت او در سال ۱۳۸۱ برگزار شد و کنسرت پیش رو پس از ۱۵ سال دوری از صحنه اجرا می‌شود.»

 عیوضی در ادامه با فلاش‌بکی به سال‌های ۷۵، ۷۶ گفت: «آن سال‌ها تمام رکوردهای ما روی نوار کاست بود و محکوم بودیم به درست خواندن چون هیچ دستگاه کامپیوتری وجود نداشت که بخواهد چیزی را اصلاح کند. ما آن موقع پیش از گرفتن مجوز چه در صداوسیما و چه در وزارت ارشاد باید تست صدا می‌دادیم و مثل حالا نبود که آلبوم را برای دریافت مجوز ارائه می‌دهند و بعد هم، آن چیزی که در کنسرت اجرا می‌کنند با آن‌چه در آلبوم هست متفاوت از کار درمی‌آید.»

در ادامه بابک صحرایی نیز توضیح داد: «توقف ۲۰ ساله‌ای که پس از انقلاب در تولید موسیقی پاپ پیش آمد باعث شد آلبوم‌هایی که اوایل دهه ۵۰ تولید شده بودند به طور پیوسته توسط دو یا سه نسل شنیده شوند چون گزینه دیگری در دسترس نبود. در واقع عمر طولانی آن آثار در گرو شرایط بسته سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بود و نمی‌توان همچنان از آثار موسیقایی چنین توقعی داشت.»

سپس محمدرضا عیوضی در مورد این که در طول این ۱۵ سال مشغول چه کاری بوده که از صحنه دور افتاده تصریح کرد: «من قبل از شروع خوانندگی مشغول کار در شاخه اقتصاد بازرگانی بودم و زندگی‌ام از این راه می‌چرخید. کم‌کم لیسانسم را در رشته روابط بین‌الملل گرفتم و فوق‌لیسانسم را هم و امیدوارم بتوانم در مقطع دکترا در رشته علوم سیاسی تحصیل کنم. من همیشه به سیاست علاقه‌مند بوده‌ام و تلاش برای ورود به شورای شهر هم استارتی بود برای کار عملی در این زمینه. در این سال‌ها مشغول همین کارها بودم تا اردیبهشت امسال که آلبوم «حس خوب» را روانه بازار کردم و به پیشنهاد یاشار درفشه تصمیم به اجرای زنده گرفتم که تهیه‌کنندگی‌اش بر عهده اوست.»

عیوضی همچنین بار دیگر با بازگشت به دهه ۷۰ گفت: «زمانی که ما کارمان را شروع کردیم من بودم، قاسم افشار، علیرضا عصار، شادمهر عقیلی و... ما زحمت زیادی کشیدیم تا موسیقی پاپ ایرانی شکل بگیرد و کتک‌خورده‌های این موسیقی هستیم.»

در ادامه بابک صحرایی تاکید کرد: «ما نباید میان خوانندگان دهه ۷۰، ۸۰ و ۹۰ دیوار بکشیم. خاطرم هست عباس مهرپویا خواننده، نوازنده، آهنگساز و تنظیم‌کننده در مصاحبه‌ای در سال ۱۳۵۵ در پاسخ به این سوال که چرا میان آخرین آلبومش «قبیله لیلی» تا کار جدیدش پنج، شش سال فاصله افتاده گفته بود آن قدر وضعیت موسیقی بد است که هیچ رغبتی به انتشار آلبوم جدید ندارم اما گذر زمان نشان داد این قضاوت بر مبنای معیارهای زیبایی‌شناسی شخصی بوده، چون در همان نیمه دوم دهه ۵۰ آثار بسیار زیبا و ماندگاری منتشر شد یا دلکش در مصاحبه‌ای در همان سال‌های ۵۵، ۵۶ از داریوش، گوگوش، ستار و... به عنوان کاریکاتور یاد کرده بود. منظورم این است که نمی‌توان این گونه در مورد آثار دیگران قضاوت کرد چون گذر زمان است که نشان می‌دهد چه کسی ماندگار بوده و چه کسی نه.»

کنسرت محمدرضا عیوضی دهم شهریور ساعت ۲۱:۳۰ در سالن اصلی برج آزادی برگزار می‌شود. در این کنسرت قرار است ۱۱ قطعه که گلچینی از آلبوم‌های «رنگین کمون»، «برمی‌گردم»، «یه روز برفی» و «حس خوب» است اجرا شود.