آشپزخانه‌های مستقر در مکه باید اصلاح فیزیکی و انسانی شوند

مصطفی محمدیون در بازدید از 60 مرکز درمانی و آشپزخانه‌های مرکزی مکه مکرمه با اعلام اینکه ساختمانی به‌منظور راه‌اندازی مرکز درمانی مجهز هلال‌احمر در مکه در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: بر این اساس دستور انعقاد قرارداد ساختمان، خرید امکانات و تجهیز این مرکز بر اساس استانداردهای روز صادر شده و به‌منظور به‌روزرسانی تجهیزات دستور خرید 15 آمبولانس جدید، تجهیزات و تخت جدید برای بیمارستان هلال‌احمر در مکه داده شده تا اقدامات درخور و شایسته‌ای برای خدمت به زائران داشته باشیم.

محمدیون با اشاره به اینکه از بدو ورود به مدینه از بیمارستان‌ها و 4 درمانگاه‌های هلال‌احمر در هتل‌های مدینه بازدید کرده است، گفت: حضور پزشکان، پیراپزشکان و همچنین استقرار سیستم دارویی هلال‌احمر در مدینه منوره بسیار مناسب بود؛ اما با توجه به شرایط حضور ایران و فرصت بسیار کم برای برنامه‌ریزی در حج امسال، از نظر فیزیکی امکانات مطلوبی را شاهد نبودیم که البته فراهم کردن همین امکانات در چنین شرایطی جای تقدیر دارد.

وی همچنین با اشاره به بازدیدهای خود از مراکز درمانی فعال هلال‌احمر در مکه مکرمه، گفت: هلال‌احمر ایران در 90 هتل مکه مکرمه خدمات درمانی لازم را به زائران ارائه می‌کند که در این زمینه نیز روز گذشته از 60 هتل به همراه نمایندگان دفتر رهبر معظم انقلاب و ستاد حج بازدید کرده و در جریان نحوه ارائه خدمات به زائران قرار گرفتم.

وی با بیان اینکه حضور پزشکان هلال‌احمر در حج و ارائه خدمات به زائران بسیار پررنگ بوده و استقبال زائران از مراکز درمانی بسیار خوب است، اظهار کرد: ماموریت‌های محوله به هلال‌احمر به نحو احسن در حال انجام است و کمبودها نیز برای حج 97، برطرف خواهد شد.

به گفته محمدیون در این زمینه هلال‌احمر ایران پس از اتمام حج به عنوان یکی از ارکان شورای عالی حج؛ نظرات کارشناسی خود را برای ارائه خدمات مناسب‌تر به زائران ارائه خواهد کرد و برنامه‌ریزی‌های خود برای حج 97 را؛ همانند آنچه در مورد اربعین انجام می‌شود؛ از 11 ماه قبل از آن و به محض پایان عملیات حج آغاز خواهد کرد.

وی با تاکید بر ضرورت تشکیل ستاد اجرایی حج در تهران، گفت: بر این اساس سناریوی اجرایی حج را نوشته و هر ماه جلسات آن را برگزار خواهیم کرد تا اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها 11 ماه مانده به حج، انجام و اجرایی شود. در حقیقت مرکز پزشکی جمعیت هلال‌احمر به عنوان نهادی تاثیر‌گذار و تامین‌کننده اصلی بهداشت و سلامت مردم باید در تصمیم گیری‌های کلان برای حج نقش داشته باشد و به همین منظور پس از ایام حج نظرات خود را در این زمینه اعلام خواهیم کرد.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با اشاره به بازدید روز گذشته خود از آشپزخانه‌های مستقر در مکه که هر کدام 15 تا 40 هزار پخت در روز دارند، گفت: ساختار آشپزخانه‌ها نیز بر اساس شرایط خاص امسال است و لذا ضروری است تا برای سال آینده اصلاحات اساسی فیزیکی و انسانی در آنها انجام شود.

محمدیون در پایان از همه متولیان حج 96 به‌خصوص همکاران خود در ارائه بهترین خدمات درمانی به زائران با امکانلات محدود تقدیر و تشکر کرد.