آمریکا حزب‌الله را تهدید کرد

«رایان دیلون» سخنگوی ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا در عراق و سوریه به مذاکرات حزب‌الله در شرق لبنان با تکفیری‌های داعش در خصوص مشخص شدن سرنوشت نظامیان ربوده شده توسط داعش واکنش نشان داد.

بر اساس توافق به عمل آمده، تروریست‌های داعش به همراه خانواده‌های خود به شهر ابو کمال واقع در استان دیرالزور در شرق سوریه منتقل خواهند شد.

شبکه المنار لبنان نیز اعلام کرد که 17 اتوبوس و 10 خودروی هلال احمر سوریه برای انتقال تروریست‌ها به منطقه «قاره» در قلمون غربی اعزام شده‌اند.

بنا به گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، دیلون روز چهارشنبه (امروز) به شدت از تصمیم ارتش لبنان و همپیمانان آن برای دادن مجوز عبور امن داعش به سوریه انتقاد کرد و گزینه حمله هوایی به کاروان داعش را رد نکرد.

دیلون گفت: «ما هر جایی که لازم باشد، وارد عمل می‌شویم، به طور قطع این (کاروان داعش)، هدف با ارزشی است. ما به صورت مستمر و به لحظه بر آن‌ها نظارت خواهیم داشت».

هدف از این آتش‌بس، پاکسازی مناطق مرزی لبنان از حضور داعش و همچنین مشخص شدن سرنوشت سربازان لبنانی ربوده شده به دست داعش بود. بر اساس این توافق، عناصر داعش بعد از مشخص شدن سرنوشت سربازان ربوده شده می‌توانند به استان دیرالزور واقع در شرق سوریه منتقل شوند.

گروه تروریستی داعش این سربازان را در سال 2015 در منطقه مرزی بین لبنان و سوریه ربوده بود.

رایان تأکید کرد که این توافق در واقع تلاش‌ها برای مبارزه با داعش را تضعیف می‌کند. وی گفت: «ائتلاف (تحت رهبری آمریکا علیه داعش) هیچ طرف این توافق بین لبنان، حزب‌الله و داعش نیست. ادعای مبارزه آن‌ها با حلقه تروریستی در این شرایط که آن‌ها به تروریست‌های شناخته‌شده اجازه عبور از قلمرو تحت کنترل آن‌ها را می‌دهند، پوچ است. داعش یک تهدید جهانی است و تغییر مکان تروریست‌ها از یک مکان به مکان دیگر یک راه حل بادوام نیست».

وی ادامه داد که حمله هوایی علیه کاروان داعش همچنان امکانپذیر است اما هنوز انجام نگرفته است زیرا مقامات ائتلاف به دنبال آن هستند که مشخص کنند که آیا غیرنظامیان نیز در بین این گروه هستند یا خیر.