عوامل ایجاد‌کننده کم‌خونی در نوزادان

 حسن ابوالقاسمی رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران در حاشیه افتتاحیه دهمین کنگره سراسری هماتولوژی نوزادان در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: هر ساله در این همایش در خصوص سرطان کودکان و همچنین بیماری‌های کم‌خونی بحث و تبادل‌نظر می‌شود که خوشبختانه امسال این کنگره با همکاری انجمن نوزادان در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: موضوعاتی نظیر کم‌خونی نوزادان، خونریزی جنین و ناسازگاری جنین با مادر از جمله مسائلی است که در این کنگره به آن پرداخته می‌شود که برای درمان این مسائل نیازمند بحث و تبادل‌نظر متخصصان هستیم.

رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران،‌ گفت: زردی نوزادان، لخته‌های خونی ایجاد شده در نوزادان و همچنین بیماری‌های مادرزادی مانند کمبود فاکتور خون از دیگر بیماری‌های دوران نوزادی به شمار می‌رود که برای درمان آنها نیازمند همکاری متخصصان هستیم.

ابوالقاسمی در خصوص عوامل ایجاد‌کننده کم‌خونی در نوزادان، گفت: کمبود تغذیه، نارسی نوزاد و کمبود اسید فولیک از جمله عوامل ایجاد کم‌خونی نوزادان به شمار می‌رود.

وی در خصوص اهداف برگزاری این همایش، گفت: هدف از برگزاری این همایش بحث و تبادل‌نظر و همچنین به روزرسانی اطلاعات متخصصان است که این افراد می‌توانند با میهمانان خارجی که از کشور استرالیا در این همایش شرکت کرده‌اند تبادل‌نظر کند.

رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران با اشاره به نقش پرستاران در درمان بیماری‌های نوزادی، گفت: پرستاران نیز همواره پا به پای پزشکان تمام تلاش خود را برای درمان نوزادان بیمار به کار گرفته‌اند.

ابوالقاسمی ادامه داد: یکی از نکاتی که باید همیشه مورد توجه واقع شود موضوع سطح سواد جامعه است متأسفانه امروزه مشاهده می‌کنیم که در شبکه‌های مجازی تبلیغات‌های زیادی در خصوص درمان زردی کودکان و همچنین روش‌های غلط برای درمان سرطان تبلیغ می‌شود که باید در این خصوص اطلاع‌رسانی دقیق انجام شود تا مردم رو به روش‌های درمانی غیرعلمی نیاورند.

وی در ادامه، گفت: خوشبختانه بیش از 85 درصد از سرطان‌ها درمان‌پذیر هستند و باید توجه کنیم که درمان‌های نادرست باعث می‌شود که در مواقعی پزشکان نتوانند بیماری را در مراحل اولیه تشخیص دهند و بیماری فرد به درجات بالاتر برسد.

رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران ادامه داد: در خصوص بیماری‌های خونی پیشگیری‌های خوبی صورت گرفته است به طوری که در زمانی سالانه هزار نوزاد مبتلا به تالاسمی به دنیا می‌آمد که این عدد در حال حاضر به 200 نفر رسیده است.

ابوالقاسمی در پایان، گفت: 35 درصد از سرطان‌ها را باید در دوران کودکی پیشگیری کرد و همچنین تشخیص زودرس سرطان‌ها می‌تواند در درمان زودتر آنها مؤثر واقع شود.