برپایی غرفه‌ای با هدف مبارزه با کالاهای تقلبی در نمایشگاه «ایران فارما»+عکس

سومین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته (ایران فارما) از سه شنبه 21 شهریورماه در مصلی بزرگ امام خمینی آغاز به کار کرده و تا فردا نیز ادامه دارد. 

در این دوره از نمایشگاه ایران فارما که با حضور ٥٠٢ شرکت دارویی در حال برگزاری است، بیش از 160 شرکت خارجی حضور دارند و از این نظر به عنوان بزرگترین نمایشگاه دارویی در سطح منطقه خاورمیانه شناخته می شود.

عباس کبریایی‌زاده رئیس سندیکای داروسازان در خصوص اهداف برگزاری نمایشگاه ایران فارما می‌گوید: « این نمایشگاه با ارائه برنامه‌های مختلف از جمله برگزاری کارگاه‌های آموزشی، انتقال تجربیات فعالان این حوزه و ایجاد فضای گفت‌و‌گو، فرصت مناسبی را در اختیار متخصصان، صاحبان صنایع و بازرگانان جهت گسترش تعاملات تجاری و تبادل فناوری قرار می‌دهد.»

یکی از غرفه‌های حاضر در این نمایشگاه که توجه اغلب شرکت‌های دارویی را به خود اختصاص داده، غرفه «اصیل بخریم» است که با ابزارهای مختلف از جمله آثار هنری و گرافیکی تلاش دارد تا مخاطبان خود را با مزایای سامانه کنترل اصالت فرآورده‌های سلامت آشنا سازد.

دست اندرکاران غرفه «اصیل بخریم» سعی دارند با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در خصوص استفاده از سامانه کنترل اصالت، امکان تشخیص کالاهای اصیل از کالاهای قاچاق و تقلبی را برای مصرف‌کنندگان کالاهای بهداشتی فراهم سازند.

در واقع سامانه کنترل اصالت از مصرف کالاهای تقلبی، به‌ویژه محصولاتی که با جان مردم سر و کار دارند، جلوگیری می‌کند. داروها، مکمل‌های غذایی، لوازم آرایشی-بهداشتی و مواد غذایی تحت پوشش این سامانه قرار دارند و مردم می‌توانند با استفاده از این سامانه از اصالت و سلامت کالاهایی که قصد خرید آن را دارند، اطمینان حاصل کنند.

جالب‌ترین بخش‌ این غرفه مربوط به تشخیص برچسب اصالت از نمونه‌های جعلی است که خود نشان دهنده آن است که سودجویانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند و جان افراد را دستمایه سود کلان خود قرار می‌دهند، برای رسیدن به اهداف شوم خود از هیچ راهی صرف‌نظر نمی‌کنند.

برچسب‌های جعلی از آن جهت خطرناک به شمار می‌آیند که عده‌ای همچنان با مشاهده هر گونه برچسبی بر روی محصولات تقلبی، به سلامت و اصالت آن اطمینان می‌کنند. این در حالی است که بر اساس شیوه عملکرد طرح کنترل اصالت، مشاهده برچسب الصاق شده بر روی فرآورده‌های سلامت کافی نیست و برای تشخیص کالاهای اصیل، بایستی اطلاعات بر روی برچسب به روش های پیامکی، اینترنتی یا نرم افزارهای مختلف تلفن همراه استعلام نماید.

معضل وجود برچسب‌های جعلی که خود زمانی آفت طرح شبنم محسوب می‌شد به راحتی و با انجام استعلام در سامانه کنترل اصالت قابل حل است. در تصویر بالا تنها برچسبی معتبر است که از سامانه پیامکی 20008822 یا نرم‌افزار تلفن همراه تیتک، پاسخ مثبت استعلام دریافت کند.

براساس سامانه کنترل اصالت، مردم می‌توانند از سه طریق از جمله سایت www.ttac.ir، سامانه پیامکی 20008822 و همچنین اپلیکیشن موبایل که از سایت سازمان غذا و دارو قابلیت دانلود دارد، اصالت فرآورده را استعلام کنند و اگر اطلاعات برچسب با اطلاعات سامانه منطبق بود، به خرید و استفاده از آن اقدام کنند.

از آنجا که هوشیاری مصرف‌کنندگان تنها راه عقلانی و شدنی در راستای مبارزه با مصرف فرآورده‌های تقلبی است، امیدواریم گام‌های جدی‌تری در خصوص اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی استفاده از سامانه کنترل اصالت برداشته شود.