۵ + ۱ تمایل دارد روابط سازنده ای با ایران برقرار کند

افكار نيوز: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار ازسرگیری مذاکرات هسته ای با ایران در پائیز آینده شد.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، کاترین اشتون مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از کشورهای ۱ + ۵ با ارسال نامه ای به سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، با از سرگیری مذاکرات هسته ای موافقت کرد.

منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان نیز قبل از آن گفته بود مذاکرات درباره هسته ای ایران می تواند در ماه سپتامبر آینده از سرگرفته شود.

در نامه اشتون که متن آن دیروز چهارشنبه منتشر شد آمده است: شرایط برای از سرگیری مذاکرات با ایران در پائیز سال آینده فراهم است.

در نامه مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا به جلیلی که در تاریخ هشتم ژوئیه ارسال شده می خوانیم: خرسندم که اطلاع یافتم شما آماده از سرگیری مذاکره هستید.

در این نامه اضافه شده: شش کشور(آمریکا، چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و آلمان) تمایل دارند روابط سازنده ای با ایران برقرار سازند.

اشتون همچنین پیشنهاد داده است که دو طرف، محل و زمان مذاکرات را تعیین کنند.

وی ادامه داد: همیشه هدف ما این بوده که به توافق همه جانبه و دراز مدت(با ایران) دست یابیم تا اعتماد جامعه بین الملل به ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران همراه با احترام به حقوق مشروع ایران در کاربرد انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز بازگردد.

اشتون تاکید کرده است: موضوعات مربوط به برنامه هسته ای ایران می بایست محور مذاکرات باشند. دیگر موضوعات که می توانند مورد بحثنیز قرار بگیرند.

سخنگوی اشتون نیز گفت که مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امیدوار است مذاکرات با ایران در سریعترین زمان ممکن از سرگرفته شود. او امیدوار است مذاکرات در پائیز انجام شود.

آخرین دیدار و مذاکرات میان ایران و نمایندگان ۱ + ۵ در اکتبر ۲۰۰۹ در ژنو سوئیس برگزار شده بود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد ۹ ژوئن گذشته با تصویب قطعنامه ۱۹۲۹، تحریم ها علیه ایران را افزایش داد. پس از آن آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تحریم های مضاعف و مستقلی را علیه ایران اعلام کردند.

مسول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در همین مقطع زمانی، با ارسال نامه ای به سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، خواستار از سرگیری مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران شد.

جلیلی نیز در پاسخ ضمن موافقت با مذاکرات هسته ای، پیش شرط هایی را اعلام کرد اما در پاسخ آشتون، به صراحت نیامده است که آیا ۱ + ۵ با پیش شرط های ایران موافق است یا خیر؟