برنامه‌ریزی برای غربالگری 4 ساله‌ها

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص آخرین آمار ثبت‌نام دانش‌آموزان ابتدایی، اظهار داشت: تاکنون 7 میلیون و 500 هزار نفر در مدارس ابتدایی سراسر کشور ثبت‌نام کرده‌اند.

وی افزود: امسال به استان‌ها تفویض اختیار کردیم که با توجه به اقتضائات خود، اقدامات لازم را برای آغاز سال تحصیلی انجام دهند اما مسائل کلی و مهم به صورت دستورالعمل در جلسات متعدد به اطلاع مدیران و مسئولان مربوطه رسید.

حکیم‌زاده با بیان اینکه امسال با تمهیدات صورت گرفته امکان ثبت‌نام کودکانی که فاقد اوراق هویتی هستند ایجاد شد، اضافه کرد: بر اساس پیشنهادی که وزارت آموزش و پرورش به هیأت دولت ارائه کرد مقرر شده بود بر اساس مصوبه اسفندماه سال 95، وزارت کشور با همکاری وزارت آموزش و پرورش، دستورالعمل نوبت‌دهی و ثبت‌نام از کودکانی که فاقد اوراق هویتی هستند را تهیه کند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه 340 هزار افغان و 60 هزار اتباع دیگر در کشور حاضر هستند، ادامه داد: در تاریخ 19 تیرماه 96، وزارت کشور ابلاغیه‌ای به سراسر کشور فرستاد و فرمانداری‌ها و در مواردی بخشداری‌ها موظف شدند که کارت حمایت تحصیلی برای کودکان فاقد مدارک هویتی صادر کنند و 26 تیرماه هم برای مدیران کل آموزش و پرورش سراسر کشور ابلاغیه‌ای فرستاده شد که از این کودکان ثبت‌نام به عمل بیاورند.

وی خاطر نشان کرد: در خصوص تجهیزات مورد نیاز، از استان‌ها خواستیم نیازمندی خود را در فرم‌هایی ابراز کنند و از آنجا که تهیه و توزیع امکانات با سازمان تجهیز و نوسازی است فرم‌ها بررسی شده و قرار است به تفکیک استان‌ها نیازمندی‌ها ارسال شود.

*برنامه‌ریزی برای غربالگری 4 ساله‌ها

حکیم‌زاده در خصوص سیاست گسترش پیش دبستانی‌ها گفت: سال گذشته شاهد افزایش تعداد نوآموزان بودیم و با توجه به اعتبار مصوبی که برای جذب نوآموزان در مناطق محروم و 2 زبانه داریم، امسال 54 میلیارد تومان اعتبار برای گسترش پیش‌دبستانی‌ها در نظر گرفته‌ایم.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: میزان حضور افراد دوزبانه در هر استان، تعداد نوآموزانی که باید تحت پوشش قرار بگیرند و ضریب محرومیت، 3 فاکتور اصلی برای توزیع اعتبارات در استان‌هاست.

وی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود که امسال هم با حمایت دولت شاهد افزایش ثبت‌نام در دوره پیش‌دبستانی باشیم و با توجه به اینکه تا اول آبان ماه هم ثبت‌نام پیش دبستانی‌ها ادامه دارد فعلاً درباره رقم نهایی نمی‌توان اظهار نظر کرد.

حکیم‌زاده همکاری معاونت متبوع خود و سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حوزه سنجش سلامت را بسیار خوب توصیف کرد و بیان داشت: غربالگری‌ها به خوبی انجام شد و در فکر انتقال سن شروع سنجش به 4 سالگی هستیم زیرا امکان مداخله به موقع فراهم خواهد شد و ضریب اصلاح مشکلات جسمی و ذهنی افزایش خواهد یافت.

*تفکیک مدارس دوره اول و دوم ابتدایی در 7250 مدرسه

وی افزود: تعداد مدارس ابتدایی پسرانه 10657  و دخترانه 10090 است و براساس آمار ما حدود 4384 کلاس یک تا 5 نفره، 13943 کلاس 6 تا 10 نفره و 28246 کلاس با جمعیت 11 تا 15 نفره داریم که در آنها اجرای نظام دوری و تفکیک دوره اول و دوم ابتدایی سخت است.

حکیم‌زاده در خصوص زمان اجرای نظام دوری در دوره ابتدایی بیان داشت: با توجه به شرایط نیروی انسانی دوره ابتدایی، امکان اجرای نظام دوری وجود ندارد زیرا اولین الزام اجرای این طرح، برخورداری از نیروی انسانی آموزش دیده است و تا این اتفاق نیفتد امکان تحقق نظام دوری وجود نخواهد داشت.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: تفکیک 3 سال اول و دوم دوره ابتدایی از الزامات سند است و ما برای تحقق آن تلاش خود را کرده‌ایم که به آن سمت حرکت کنیم و تعداد این مدارس از 7000 مدرسه به 7250 مدرسه در سال جاری خواهد رسید.

وی ادامه داد: طبیعتاً اگر زیرساخت‌های لازم مهیا باشد ما هم دوست داریم این اتفاق در صد در صد مدارس بیفتد کما اینکه در برخی مناطق تهران این مسئله تا حد زیادی محقق شده است.

حکیم‌زاده با بیان اینکه اجرای شتاب زده طرح 3ـ3ـ6 حداقل این پیام را داشت که تا زیرساختی را آماده نکرده‌ایم قول و وعده اجرا را ندهیم، گفت: فضای تفکیک شده و نیروی انسانی لازم برای این طرح لازم است و ما هنوز این امکانات را فراهم نداریم.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه فعلاً در 20 درصد مدارس این امر محقق شده است، اضافه کرد: با توجه به تعداد مدارس چند پایه و مدارس با تعداد پایین دانش‌آموز آمار بد نیست اما برای رسیدن به آمار مناسب راه باقی است.