مهدی اسلام پناه در مصاحبه اختصاصی با واحد مرکزی خبر افزود: ارزش این مقدار صادرات حدود ۷۰ میلیون دلار بود که۹۰ درصد آن به مقصد کشورهای منطقه به ویژه آذربایجان، عراق، ترکمنستان، عربستان، تاجیکستان و افغانستان صادر شده است.
وی اضافه کرد: بقیه صادرات کفش کشور به کشورهای فرامنطقه ای در اروپا و آمریکای جنوبی صورت گرفته است.
اسلام پناه گفت: هشت هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی کفش در کشور فعالیت و سالانه ۲۶۳ میلیون زوج کفش تولید می کنند که زمینه اشتغال مستقیم ۲۰۰ هزار نفر در این صنعت فراهم شده است.
وی با بیان این که مصرف سرانه کفش در کشور دو و نیم زوج و تولید کفش کشور یک و نیم درصد کل تولید دنیاست، مواد اولیه باکیفیت و همچنین تقاضای مناسب و بازارهای همسایه را از مزایای این صنعت در داخل کشور برشمرد.
اسلام پناه، قاچاق و واردات بی رویه کفش به ویژه کفش های چینی را از تهدیدات صنعت کفش داخلی و نوسانات نرخ ارز و همچنین هزینه های بالای دموراژ(فرآیند ترخیص کالا) را از موانع فراروی صادرات کفش بیان کرد.
وی با اشاره به این که امروز برند های معتبر و مجموعه زنجیره های تولید و فروش در حوزه تولید داخلی کفش، در حال بازیابی است گفت: می توان بیش از ۸۰ درصد از کفش مورد نیاز کشور را در داخل کشور تولید کرد.
اسلام پناه افزود : بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها و با وجود افزایش قیمت حامل های انرژی ، تولید کنندهای کفش همزمان با پرداختن به خوشه تولید و فروش ، صادرات خود را افزایش دادند که افزایش ارزش صادرات نشان دهنده افزایش کیفی تولیدات و ارزش افزوده بالاتر است .