هشدار ترکیه درباره رفراندوم تجزیه عراق

نورالدین جان‌ایکلی بیان کرد: در صورتی که لازم باشد تا تصمیمی گرفته و اقدامی شود، با جدیت اقدام لازم صورت خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: برای شکل گیری حکومتی در جنوب مرزهای خود اجازه نخواهیم دارد چرا که این امر برای ترکیه تهدید محسوب می‌شود.

جان‌ایکلی که در جمع تعدادی از نظامیان آسیب دیده از درگیری‌ها و جنگ ترکیه سخن می‌گفت، افزود: ما خواهان تمامیت ارضی و یکپارچگی عراق و سوریه هستیم و به اقداماتی به مغایر این اهداف باشد، اجازه تحقق نخواهیم داد.

وزیر دفاع ترکیه در ادامه گفت: امروز بسیاری از شرکت‌های آمریکایی و آلمانی با اعمال تحریم نامحسوس، از تحویل قطعات و تجهیزات دفاعی به ترکیه خودداری می‌کنند و یا تحویل آن را به تاخیر می‌اندازند در حالی که ما این قطعات را هدیه نمی‌گیریم، بلکه پول آن را پیشاپیش پرداخت می‌کنیم، اما همین شرکت‌ها برای گروه‌های تروریستی دست و دلبازی کرده و سلاح در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

وی اضافه کرد: ترکیه در سال‌های اخیر مبارزه خود علیه تروریسم را به طور کامل با استفاده از امکانات و منابع داخلی و همچنین محصولات دفاعی بومی خود انجام می‌دهد.

به گزارش ایرنا، نیروهای نظامی ترکیه از دیروز در مرز هابور ـ. سیلوپی در جنوب ترکیه و در جواز مرزهای اقلیم کردستان عراق رزمایشی را آغاز کرده اند و به طور مستمر بر حضور نیروهای ترکیه در این منطقه افزوده می‌شود.

کارشناسان نظامی از احتمال آغاز عملیات نظامی ترکیه علیه اقلیم کردستان عراق در صورت برگزاری همه پرسی استقلال خبر می‌دهند.

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق شامگاه جمعه هفته گذشته طی سخنرانی در شهر دهوک اعلام کرد که وعده‌های زیادی که قبلا داده شد، عملی نشده و از این رو همه پرسی استقلال به تعویق نخواهد افتاد.

پارلمان کردستان عراق نیز که مدت دو سال غیرفعال بود، ساعاتی بعد از سخنان بارزانی، با برگزاری همه پرسی جدایی موافقت کرد.

از ۶۸ نماینده حاضر در جلسه پارلمان کردستان عراق، ۶۵ نفر به برگزاری همه پرسی جدایی رای مثبت دادند.

مقامات اقلیم کردستان عراق و احزاب کرد عراقی حدود سه ماه پیش تصمیم گرفتند که همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق را در ماه نهم سال جاری میلادی (۲۵ سپتامبرـ سوم مهرماه ۱۳۹۶) برگزار کنند.

خبر تصمیم اربیل مبنی بر برگزاری همه پرسی در ۲۵ سپتامبر سالجاری، موجب واکنش‌ها و مخالفت‌های جدی در داخل و خارج از عراق شد.

این تصمیم اقلیم کردستان عراق موجب واکنش‌های منفی کشورهای منطقه از جمله ایران و عراق و ترکیه شده است و این کشور‌ها مخالفت جدی خود را با هر گونه تغییر در تمامیت ارضی کشورهای منطقه اعلام کرده اند.