دلیل اصرار کمیسیون اصل نود مجلس نهم به توقیف چند فیلم

آبان ماه سال 93 بود که اعضای کمیسیون اصل نود مجلس نهم شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به رییس سازمان سینمایی، از وی خواستند از اکران چندین فیلم به دلیل آنچه آنها محتوای مرتبط آن با حوادث سال 88 می‌دانستند، خودداری کند. در نهایت طبق نظر کمیسیون‌های فرهنگی و اصل نود مجلس شورای اسلامی و مقام عالی وزارت و رئیس سازمان سینمایی، فیلم یاد شده از دستور اکران خارج شد.

اما پس از 3 سال توقیف این فیلم‌ها که گفته شده بود؛ "پس از اعمال اصلاحات به نمایش گذاشته می‌شود" و به دنبال ادامه درخواست‌های افکار عمومی و رسانه‌ها، صالحی امیری در زمان تصدی بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان سینمایی را موظف به بررسی چند و چون فیلم‌های توقیفی در قالب تشکیل کارگروهی کرد که در نتیجه این بررسی‌ها، 5 فیلم با اعمال اصلاحاتی رفع توقیف شدند.

نباید در سینما اجازه بلند شدن صدای افراد با تقید ضعیفی را داد

اما محمدعلی پورمختار که توقیف فیلم‌های مذکور در زمان حضور وی در سمت ریاست کمیسیون اصل نود مجلس وقت (مجلس نهم) و به اصرار این کمیسیون رخ داد و اکنون در کمیسیون قضایی مجلس عضویت دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درخصوص ارزیابی خود از رویکرد جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه عملکرد اسلامی و گسترش دین مبین اسلام در سطح جامعه وظیفه اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: متاسفانه افرادی با دلدادگی به غرب در عرصه فرهنگ و هنر حضور یافته و ضمن سیاه‌نمایی در حوزه‌های فرهنگی و هنری و سیاسی، تقید آنها نسبت به مسائل اخلاقی نیز ضعیف است، به همین دلیل نباید اجازه بلند شدن صدای آن‌ها را داد تا بتوانند فیلم‌هایی خلاف عرف و اعتقاد ما تولید کرده و سپس با سرو صدا بخواهند این فیلم‌ها را به اکران برسانند.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید تحت تاثیر این افراد قرار بگیرد و همان طور که غرب و آمریکا در تحمیل ارزش‌های غیراخلاقی و اسلامی خود به جوامعی همچون ایران بی‌تعارف رفتار می‌کند نباید برای حفظ ارزش‌ها با کسی تعارف داشت.

فیلمی که ردصلاحیت شده نباید در دولت دیگر نمایش داده شود

وی با تاکید براینکه دادن مجوز اکران به فیلم‌هایی که تاکنون توقیف بوده‌اند به معنای عبور از خط قرمزها است، تصریح کرد: زمانی که مجوز اکران بر مبنای مبانی اسلام داده نمی‌شود نمی‌توان در ادامه نیز با نمایش آن‌ها موافقت کرد؛ درواقع نباید با تغییر مدیریت‌ها نگاه دوگانه‌ای اعمال شود و فیلمی که ردصلاحیت شده نباید در دولت دیگر نمایش داده شود.

کمیسیون اصل نود مجلس نهم با اکران این فیلم‌ها علیرغم نظر مساعد مسئولان وزارت فرهنگ وقت مخالف کرد

پورمختار با بیان اینکه کمیسیون اصل نود مجلس نهم با اکران این فیلم‌ها علیرغم نظر مساعد مسئولان وزارت فرهنگ وقت مخالف کرد، افزود: متاسفانه نگاه برخی از مسئولان نیز به این موضوعات غیراسلامی است و تحت تاثیر نظر معدود افرادی باعنوان "هنرمند" قرار می‌گیرند اما باید نگران باشند چراکه این خطرات دامن خودشان و خانوادشان را نیز خواهد گرفت؛ مگر اینکه تقیدی در کار نباشد. هرچند بنده عدم تقیدی در میان مسئولان ندیده و معتقدم تمامی آن‌ها نگران وضعیت اخلاقی خانواده‌ها هستند اما بهتر است تحت‌تاثیر شعارهای آزادی و رنگارنگ قرار نگیرند.  

وی معتقد است در جشنواره‌های غربی فیلم‌های تاییدکننده فرهنگ آن‌ها و فیلم‌های مخالف اسلام جایگاه ویژه‌ای دارند به همین دلیل ما نیز باید در حفظ مواضع خود راسخ باشیم و نباید از سینما با حوزه نفوذ بالای پیرامون آن به راحتی گذشت.

مسئولان مجوزدهنده به این فیلم‌ها نظرات شخصی خود را اعمال کرده‌اند

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تاکید کرد: مسئولانی که به این فیلم‌ها اجازه ساخت و اکران داده‌اند نظرات شخصی خود را اعمال کرده و ارزش‌های تمامی جامعه را در نظر نگرفته‌اند.