موفقیت داخلی یک فیلم دلیل محکمی برای حضورش در اسکار نیست

سعید داخ بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون درخصوص دلایل انتخاب یک فیلم برای معرفی به آکادمی اسکار گفت: از نظر من فیلم حاضر در اسکار باید علاوه بر کیفیت و موفقیت‌های داخلی در عرصه جهانی نیز دیده شده باشد. نه اینکه ما فکر کنیم چون فیلم در ایران موفق بوده و کیفیت خوبی دارد حتماً باید راهی اسکار شود.

وی در همین راستا ادامه داد: شاید در حال حاضر نقدهایی نسبت به انتخاب نشدن آثار وجود داشته باشد اما باید این را بدانیم که اسکار یک آکادمی است که 6 هزار اعضا در نقاط مختلف دنیا دارد. باید دید از این 6 هزار اعضا چه کسانی این فیلم‌ها را دیده‌اند زیرا اگر هیچکدام از آنها فیلمی را ندیده باشند، حال اگر آن فیلم در ایران هزاران جایزه هم گرفته باشد، به چه درد می‌خورد. فیلم معرفی شده به اسکار باید پیش از معرفی به آکادمی اسکار پخش جهانی موفقیت آمیزی داشته باشد.

بازیگر فیلم "بدون تاریخ بدون امضا" نسبت به انتخاب فیلم نفس به عنوان نماینده ایران در اسکار 2018 ادامه داد: با این نگاه با توجه به اینکه شنیده‌ام نفس پخش بین‌المللی مناسب‌تری داشته به نظرم تصمیم هیات انتخاب تصمیم عاقلانه‌ای است و فیلمی را انتخاب کرده‌اند که در کشورهای مختلف اکران و دیده شده است.

وی درخصوص آخرین فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری اضافه کرد: به تازگی بازی در فیلم "گل نثا" را به اتمام رساندم که با موضوع مهاجرت و مشکلات آن تجربه جذاب و سختی برای من بود.

داخ مهاجرت را مشکلی عمومی و برای تمام مردم جهان توصیف کرد و اذعان کرد: این فیلم شاید به مهاجرت افغان‌ها می‌پردازد اما در کل موضوعی جهانی را بررسی کرده و به سختی‌های مهاجرت کردن در کل دنیا می پردازد و منظور نظرش یک کشور خاص نیست.

وی از رونمایی این فیلم در جشنواره جهانی فجر خبر داد و افزود: فیلمبرداری "گل نثا" به تازگی به پایان رسیده و به امید خدا کار به احتمال فراوان برای جشنواره بین‌المللی فجر آماده خواهد شد. دلیل این اتفاق و حضور فیلم در بخش بین‌الملل هم مفهوم جهانی است که اثر در خود دارد.