حسين علايي در مصاحبه با العالم تصريح کرد: انگليس مي خواهد از حادثه حمله دانشجويان و مردم معترض، به سفارت لندن در تهران براي افزايش فشارها عليه ايران سوء استفاده کند. در حالي که اقدام تهران در کاستن روابط با انگليس پيامي قاطع به لندن است مبني بر اين که بايد به خصومتش با ملت ايران و همکاري با آمريکا ضد تهران پايان دهد.

علایی اظهار داشت: حمله به سفارت انگلیس در تهران نشان دهنده خشم مردم ایران از دولت انگلیس به علت تاریخ سراسر خصومت این کشور ضد مردم ایران است. این کشور در اقدام اخیر خود با تحریم بانک مرکزی ایران جلوتر از تحریم های سازمان ملل و سایرکشورهای غربی حرکت کرد.

استاد دانشگاه و کارشناس سیاسی گفت: اقدام عجولانه دولت انگلیس در برخورد با تصمیم قانونی پارلمان ایران و درخواست ترک دیپلمات های ایران از لندن و همچنین اقدام سفیر انگیس در تهران برای برگزاری اجلاس با سفیران کشورهای اروپایی و درخواست از آنها در خصوص اتخاذ تصمیم جمعی علیه ایران، نشان دهنده این است که انگلیس پیش بینی می کرده است که مردم ایران در برابر اقدامات خصومت آمیز این کشور خواهد ایستاد و ممکن است مساله به حمله مردم به سفارت منجر شود.

وی گفت: انگلیسی ها از این که حمله به سفارت این کشور در تهران به حمله به لانه جاسوسی آمریکا شباهت دارد برای اعمال فشار و جوسازی علیه ایران سوء استفاده و کشورهای اروپایی را به موضع گیری علیه تهران وادار کردند.

علايي تصريح کرد: دولت ايران مخالفت خود را با حمله به سفارت انگليس اعلام کرد و مسوولان اين اقدام را محکوم کردند، اما مقامات انگليسي از ديپلمات هاي ايراني خواستند لندن را ترک کنند و اين البته به معناي بسته شدن کامل سفارت دو کشور نيست.