میلیون‌ها سال پیش زمین چه شکلی بود؟+تصاویر

گیاهان بومی‌ای که در این جزیره قرار دارند آنقدر نایاب و خاص هستند که جزیره ی سقطری را شبیه به یک فیلم علمی و تخیلی کرده اند. اما این جزیره کاملاً واقعی است و بیش از ۱۰۰۰ مورد از جانداران موجود در آن بسیار خاص هستند و حدود ۸۲۵ گونه گیاهی بسیار نایاب هم در آن وجود دارد. برخی از این گیاهان برای بیش از ۲۰ میلیون سال است که در کره ی زمین هستند و در سایر نقاط جهان دیگر یافت نمی شوند.

سقطری بخشی از یک مجمع الجزایر ۴ جزیره ای در اقیانوس هند است و حدود ۲۵۰ کیلومتر تا سومالی و ۳۴۰ کیلومتر تا یمن فاصله دارد. این جزیره در واقع یکی از تنها و متروک ترین بخش های طبیعت در روی زمین است که زمانی جزو قاره ها بوده است. این جریزه حدود ۶ میلون سال پیش از ابرقاره‌ی گوندوانا جدا شد.

میلیون‌ها سال پیش زمین چه شکلی بود؟!

همین جدا شدن از قاره ها و قرار گرفتن در یک مجمع الجزایر باعث شده که جزیره سقطری زمان کافی داشته باشد تا روند تغییر و تحول خود را بدون هیچ گونه تاثیری پذیری از گونه های معمول موجود در اطراف طی کند. همبن بکر و متفاوت بودن باعث شده است که برخی ادعا کنند ظاهر این جزیره در واقع شبیه ترین تجربه ممکن از وجود زندگی در سیاره های بیگانه است.

میلیون‌ها سال پیش زمین چه شکلی بود؟!

این جدایی طولانی مدت زمین شناختی این مجمع الجزایر، به همراه هوای گرم و خشک آن باعث شده است که منظره‌ای شگفت انگیز در این منطقه شکل بگیرد که سواحلی با شن های سفیدی دارد که تا فلات های آهکی پیش می روند. غارها و گیاهان اندمیک نایاب زیادی در این منطقه قرار گرفته اند.

میلیون‌ها سال پیش زمین چه شکلی بود؟!

بنابر تنوع فوق العاده‌ی این جزیره، از سوی یونسکو با عنوان «یک ارزش جهانی برجسته» یاد شده است. ۳۷٪ از ۸۲۵ گونه گیاهی موجود در این جزیره، ۹۰ درصد از گونه های خزندگان آن و ۹۵٪‌ از گونه های حلزون ساکن در این جزیره در هیچ جای دیگر جهان وجود ندارند.

میلیون‌ها سال پیش زمین چه شکلی بود؟!

یکی از جالب و عجیب ترین گیاهان موجود در جزیره سقطری، درخت «خون اژدها» است که ظاهری عجیب و شبیه به یک چتر دارد. گمان می شد شیره ی قرمز آن همان خون اژدها های زمان های قدیم است و در قرون وسطی از آن برای سحر و جادو استفاده می کردند. یکی دیگر از گیاهان موجود در این جزیره سگل‌ها (آلوئه – شبیه به آلوئه ورا) هستند که در زمان های گذشته از آن ها به عنوان دارو و یا لوازم آرایشی استفاده می شده است.

میلیون‌ها سال پیش زمین چه شکلی بود؟!

حدود ۵۰هزار نفر در این جزیره زندگی می کنند و زبان خاص سقطری دارند که فقط در این جزیره صحبت می شود. این افراد عموما اعراب جنوب هستند و برخی از آن ها هم از سومالی و هندوستان هستند. به همه ی اینها،‌ علیرغم اینکه اخیرا دو جاده در آن ایجاد شد، ولی ظاهر این «جزیره‌ی گم‌شده» همچنان شبیه به همان ظاهری است که میلیون ها سال پیش داشت.