بازار چادر مشکی در دستان چین و کره

صنعت نساجی یکی از صنایعی است که در سالهای اخیر، واردات موجب شده یا تولید با مشکل مواجه شود و یا ظرفیت های تولیدی مغفول بماند و در این بین تولید تقاضای بازار چادر مشکی در ایران توسط واردات تامین می شود.

سهم تولید داخل از این بازار طبق برخی آمارها کمتر از ۱۰ درصد است و به عبارتی بازار این کالا در دست چین و کره جنوبی است.

تعداد کارخانه های تولیدکننده چادر مشکی در کشور به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد، به طوریکه بزرگترین کارخانه این کالا در شهرکرد با تمام ظرفیت خود تولیدی ندارد و سهم تولیدات این کارخانه در بازار تک رقمی شده است.

ضعف در تامین تجهیزات و ماشین آلات نیز از دیگر چالش‌ها در تولید چادر مشکی در کشور است. برای افزایش تولید و اشتغال باید زیر ساخت های این صنعت فراهم شود و از آنجاییکه صنعت نساجی ظرفیت مناسبی برای اشتغالزایی دارد، بنابراین توجه به این بخش می‌تواند راهگشای کاهش نرخ بیکاری باشد.

ظرفیت مغفول مانده تولید در استان کردستان

محمود نوابی رییس سازمان حمایت از مصرف کننده در نشستی با جمعی از تولیدکنندگان استان کردستان اظهار کرد: برای ایجاد جهش صنعتی در کردستان باید سرمایه‌گذاری بیشتری صورت گیرد، چراکه ظرفیت ها برای تولید و اشتغال در این استان فراهم است.

وی افزود: اگر این مهم اتفاق نیافتد، قاچاق و کولبری رشد و مشکلات را بیشتر خواهد کرد، در نتیجه توجه به توان استعداد این استان با برنامه ریزی دقیق بیش از پیش احساس می شود.

نوابی بیان کرد: اگر چند طرح و پروژه عمده در این استان اجرایی شود، صنایع وابسته به آن هم شکل می‌گیرد و همین موجب ایجاد اشتغال و رونق تولید در این منطقه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در کشورما 60 میلیون متر ظرفیت خالی برای تولید چادر مشکی وجود دارد، افزود: از این میزان ظرفیت می توان 10 میلیون آن را در کردستان ایجاد کرد.

تولید چادر مشکی در داخل، نیاز بازار را تأمین نمی‌کند

در همین خصوص حبیب طهماسبی نیک رییس اتحادیه خیاطان زنانه و مردانه در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گفت: تولید چادر مشکی در داخل کشور به حدی نیست که بتواند نیاز بازار را تأمین کند، به همین جهت واردات توانسته  عرضه و تقاضا را متناسب کند.

وی در ادامه افزود: زیر ساخت های تولید چادر مشکی اعم از ماشین آلات و نخ در داخل وجود نداشته و مجبور به تهیه آنها از کشورهای دیگر هستیم.

طهماسبی نیک با بیان اینکه بیشتر واردات چادر مشکی از کشورهای چین و کره جنوبی صورت می‌گیرد، گفت: این واردات به میزانی است که بازار را تأمین کند اما با فراهم ساختن زیر ساخت ها توان تولید آن در داخل وجود دارد.

وی در خصوص مشکلات صنف خیاطان برای افزایش تولید بیان کرد: در صنف خیاطی هر کارفرما با افزایش تعداد کارگران مجموعه خود، باید حق بیمه بیشتری بپردازد و همین موضوع تمایل برای افزایش نیروی کار را کاهش داده است.

رییس اتحادیه خیاطان زنانه و مردانه در پایان یادآور شد: در بیشتر کشورها توسعه یافته ، کارآفرینان مورد حمایت قرار می‌گیرند و در صورت افزایش ظرفیت کار خود از انواع تسهیلات حمایتی بهره مند می‌شوند.