خواسته های فرزندتان را در حد اعتدال برآورده کنید

سیما منادی روان شناس و مشاور اظهار کرد: برخی والدین نازپرورده بار آوردن فرزندان خود را یک امتیاز می دانند زیرا اعتقاد دارند فراهم کردن خواسته های مادی کودکان به طور کامل باعث رفع تمام نیازهای آنها در زندگی می شود.

وی با بیان اینکه اعمال سیاست های سختگیرانه در مقابل خواسته های فرزندان توسط والدین بسیار مهم است، گفت: از هر سه خواسته کودک، یکی را برآورده، دومی را به زمان بعد موکول کنید و به سومی نه بگویید، در این صورت کودک می آموزد که در زندگی نباید به تمام خواسته های خود دست یابد.

این روانشناس افزود: تجربه نشان داده کودکانی که به تمام خواسته ها و نیازهای مادی خود دست یافته اند در آینده در مواجهه با نخستین شکست یا مشکل مالی، دچار آسیب های روحی شده اند.

منادی گفت: اگر فرزندان از کودکی یاد بگیرند که هر چیزی را به راحتی نمی توان به دست آورد، در آینده برای دستیابی به اهدافشان متکی به  توانایی های خودشان می شوند.

وی اضافه کرد: بی ‌مسئولیتی، پیامد لوس بار آوردن کودکان است و معمولا رفتارهای مسئولانه را یاد نمی گیرند و تصور درستی از مسئولیت‌پذیری ندارند. کودکان لوس، در دوران بزرگسالی نیز درک درستی از مفهوم مرزبندی در زندگی ندارند و به مشکلات مختلفی مانند پُرخوری، ولخرجی و غیره دچار می شوند. در برخی موارد، این کودکان دچار بی‌انگیزگی شده و ممکن است بیش از حد تنبلی کنند یا عصبانی شوند از سوی دیگر شکل‌ نگرفتن بلوغ عاطفی و یاد نگرفتن مهارت‌های لازم برای حل مسائل باعث شده که این کودکان در دوران بزرگسالی هم با مشکلات مختلفی مواجه شوند.

این روانشناس با بیان اینکه بعضی والدین اجازه نمی دهند بچه ها سختی های معمول زندگی را تجربه کرده یا تبعات رفتارهای زشت خود را بفهمند،خاطر نشان کرد: فرزندان باید بدانند که همیشه خواسته های آنها نباید عملی شود، برخی با تلاش به دست می آید و برخی نیز به صلاح کودک نیست. به عبارت دیگر، بچه ها باید بتوانند زندگی را با استرس های آن تجربه کنند تا راهکارهای مقابله با مشکلات را یاد بگیرند.

منادی تاکید کرد:والدین باید توجه کنند که به بهانه مهربانی کردن به هر نوع خواسته معقول و نامعقول فرزندشان  تن ندهند.