حزب مرکل به‌عنوان قدرتمندترین حزب به پارلمان می‌رود

 نشریه "دی‌سایت" آلمان، روز گذشته نوزدهمین دور انتخابات پارلمانی آلمان برگزار شد و اولین پیش‌بینی‌های شبکه‌های مهم تلویزیونی آلمان که شب گذشته اعلام شد نشان از پیروزی حزب مرکل در این انتخابات داشت.

بر اساس نتایج رسمی موقتی که صبح زود امروز و بعد از شمارش همه آراء 299 حوزه انتخاباتی آلمان اعلام شده است احزاب متحد مسیحی آلمان (حزب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی)  33 درصد آراء، حزب سوسیال دموکرات، 20.5 درصد آراء و حزب افراطی جایگزینی برای آلمان هم با کسب 12.6 درصد آراء سومین حزب قدرتمند آلمان شد.

 به این ترتیب اتحادیه احزاب متحد مسیحی بعد از شمارش آراء همه حوزه‌های اخذ رأی با وجود ریزش آراء قابل توجهی که نسبت به دور قبلی انتخابات پارلمانی داشت قدرتمندین حزب در انتخابات پارلمانی سال 2017 شد.

حزب افراطی جایگزینی برای آلمان هم با کسب 12.6 درصد آراء برای اولین بار به پارلمان آلمان راه یافت.

حزب لیبرال دموکرات آلمان هم بعد از شکست در دور قبلی انتخابات پارلمانی و عبور نکردن از مانع 5درصدی برای ورود به پارلمان، این بار با کسب 10.7 درصد آراء دوباره به پارلمان راه یافت. حزب چپ هم 9.2 درصد آراء و سبزها نیز 8.9 درصد آراء شهروندان را در این دور انتخابات کسب کردند.

مشارکت شهروندان در این دور انتخابات 75 درصد و بالاتر از دور قبلی انتخابات پارلمانی در سال 2013 بود.

نتایج این انتخابات نشان می‌دهد که علاوه بر امکان تشکیل یک ائتلاف بزرگ دیگر تنها یک ائتلاف جامائیکا متشکل از حزب سبز، لیبرال دموکرات و اتحادیه احزاب متحد مسیحی در آلمان امکان‌پذیر است.

حزب سوسیال دموکرات بعد از اعلام نتایج اولیه بر اساس پیش‌بینی‌ها و شکست سخت حزبش اعلام کرد که دیگر نمی‌خواهد در ائتلاف بزرگ مشارکت کند و تصمیم دارد رهبری اپوزیسیون را در دست گیرد، بنابراین تشکیل ائتلاف بزرگ در این شرایط منتفی است.

نتایج رسمی موقتی انتخابات پارلمانی آلمان نشان می‌دهد که اتحادیه احزاب متحد مسیحی قوی‌ترین فراکسیون و 246 کرسی پارلمان را دریافت می‌کند. از حزب سوسیال دموکرات 153 نماینده به پارلمان راه خواهد یافت و بعد از آن حزب افراطی جایگزینی برای آلمان به‌عنوان سومین حزب قدرتمند 94 کرسی پارلمان را تصاحب خواهد کرد. لیبرال دموکرات‌ها هم 80 کرسی، سبزها 67 کرسی و چپ‌ها هم 69 کرسی پارلمان را تصاحب می‌کنند.

به این ترتیب پارلمان جدید آلمان با 709 نماینده بزرگترین پارلمان جمهوری فدرال آلمان خواهد بود. در دور قبل پارلمان آلمان 630 نماینده داشت.