پروژه های فرانسوی را در ایران چه کسی تامین می کند؟

مدیرعامل بانک بی پی آی فرانسه گفت، این بانک سرمایه گذاری دولتی فرانسه از سال 2018 پروژه های سرمایه گذاری شرکت های فرانسوی در ایران را تامین مالی خواهد کرد و 500 میلیون یورو (598 میلیون دلار) در اعتبارات سالانه خود به این امر اختصاص می دهد.

نیکولاس دوفورک، در مصاحبه با مجله دیمانش گفت: «به استثنای یک حالت فورس ماژور، ما در اوایل سال 2018 طرف آنها خواهیم بود. ما تنها بانک فرانسوی هستیم که بدون پذیرش ریسک تحریم های دولت آمریکا بابت نقض احتمالی تحریم های باقی مانده، می تواند این کار را انجام دهد.»

توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی در سال 015 منعقد شد و به موجب آن بسیاری از تحریم های اقتصادی علیه این کشور برداشته شد. اما با این وجود، بسیاری از بانک های غربی به دلیل نگرانی از تحریم های همچنان پابرجای دولت آمریکا، از همکاری با ایران امتناع می ورزند.

از آنجایی که بانک بی پی آی هیچ فعالیتی در خارج از مرزهای فرانسه و به ویژه در آمریکا ندارد، این بناک در معرض جریمه های احتمالی ناشی از نقض ادعایی تحریم های آمریکا قرار ندارد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ابهامات بیشتری در خصوص موضع دولت آمریکا در قبال توافق هسته ای ایران به وجود آورده است. ترامپ این هفته به خبرنگاران گفت که وی تصمیم خود در خصوص توافق هسته ای را گرفته، اما تصمیم خود در این باره را فاش نمی کند.

در جریان سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به پاریس در ژانویه سال گذشته، چند قرارداد بین ایران و فرانسه منعقد شد. این قراردادها شامل توافقنامه میان شرکت پژو سیتروئن و ایران خودرو و همچنین طرح هایی برای خرید هواپیما از شرکت ایرباس بود.

همچنین قراردادهایی در زمینه نفت، کشتیرانی، سلامت، کشاورزی و آب بین دو کشور به امضا رسیده است.