ظهره‌وند: امکان شکایت در برجام وجود ندارد

 ابوالفضل ظهره‌وند عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در گفتگو با خبرنگار مهر، پیرامون اظهارات موگرینی مبنی بر عدم ارایه اعتراض و یا شکایتی از سوی هیچ از یک طرف ها در نشست کمیسیون مشترک برجام که به تازگی در نیویورک برگزار شده است، اظهار داشت: در خصوص این مساله که آیا اعتراضی در آن نشست از سوی هیات ایرانی شکل گرفته است یا خیر، باید آقایان عراقچی و یا سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ دهند، اما این مساله را هم مد نظر داشته باشیم که خانم موگرینی به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حرفی به بدون دلیل و سند مطرح نمی کند و طبعا روی حرف وی هم می توان حساب کرد و اگر این حرف را مطرح کرده خودش هم باید پاسخ گو باشد.

وی گفت: آمریکا از بستر و چارچوب برجام جهت فشار بیشتر علیه ما استفاده می کند و آنها در قالب برجام در حال بازی هستند. ما همچنان شاهدیم که آقای ترامپ موضع تهاجمی دارد و می خواهد زیر تمام قرارها و تعهدات دولت آمریکا در قالب برجام بزند.

ظهره وند تاکید کرد: در برجام امکان شکایت به نحوی که گفته می شود وجود ندارد و آمریکا هم از این وضعیت برای گرفتن امتیازات بیشتر استفاده می کند.

وی با بیان اینکه برجام یک توافق سیاسی است و نه یک توافق حقوقی، گفت: به دلیل اینکه ما ذیل فصل هفت و در چاچوب ماده ۴۱ منشور ملل متحد بودیم، برجام تعهد حقوقی برای ما می آورد و برای طرف مقابل هیچ تعهدی را به همراه ندارد.  

کارشناس مسایل سیاست خارجی با بیان اینکه مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مسئول نظارت بر رفتار ما هست،  اظهار کرد: آیا مسئولی هم برای نظارت بر رفتار آمریکایی ها وجود دارد؟ و این قاعده به این صورت است که مدیر کل طبق فواصل زمانی مشخص باید تایید و یا رد کند که رفتار ایران در قالب برجام در چارچوب استاندارد تعیین شده قرار داشته است یا نه. اما آیا این روند برای کنترل رفتار آمریکا وجود دارد؟

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر خانم موگرینی هم در این فضا چنین مساله را طرح کرده فارغ از صحت و سقم آن چندان بی دلیل نبوده و می توان در مورد آن تامل داشت.