تفاهم‌نامه ایران و ژاپن برای کاهش آلودگی هوا

وحید حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران در جمع خبرنگاران درباره این همکاری و تعامل اظهار داشت: قرارداد ایران و ژاپن دریافت کمک‌های فنی، علمی و تجهیزاتی برای کاهش آلودگی هوای شهر تهران است. 

وی ادامه داد: از کشور ایران به نمایندگی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران شهر تهران و از کشور ژاپن جایکا برای این همکاری و قرارداد انتخاب شدند. 

حسینی با اشاره به اینکه جایکا پروژه‌های مختلف زیست محیطی را در کشور ایران داشته است، گفت: این بار این سازمان برای کاهش آلودگی هوای شهر تهران به کمک آمده است که یک مشکل ملی محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، بیان داشت: حدود دو سال است که جزئیات قرارداد ایران و ژاپن در خصوص کاهش آلودگی هوا در حال بررسی بوده و کارشناسان در مسائل مختلف آلودگی هوا بررسی‌های لازم را داشته‌اند. 

وی بیان داشت: در این قرارداد مقصرین اصلی آلودگی هوا مشخص می‌شوند و باید پاسخگوی افزایش آلودگی هوا باشند و راهکارهای لازم نیز برای این معضل ارائه خواهد شد.

حسینی بیان داشت: ما از تجربه کشور ژاپن در کاهش آلودگی هوای شهر استفاده خواهیم کرد تا با خطاهای کمتری در این خصوص مواجه شویم. 

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران با تأکید بر اینکه در این قرارداد کشور ایران هزینه‌ای را پرداخت نخواهد کرد، گفت: طرف ژاپنی بر اساس قرارداد در طول 4 سال 7 میلیون دلار برای کاهش آلودگی هوا پرداخت خواهد کرد و در این مدت تعداد زیادی از جوانان ایرانی می‌توانند از تجربیات و دستاوردهای کشور ژاپن در کاهش آلودگی هوا بهره بگیرند و تبدیل به متخصصانی در این حوزه شوند.

وی بیان داشت: ما می‌توانیم تجربه حاصل شده از این قرارداد در کاهش آلودگی هوا را به سایر کلانشهرهای کشور نیز ارائه دهیم. 

حسینی با اشاره به اینکه در قرارداد به کمک‌های تجهیزاتی کشور ژاپن نیز اشاره شده است، گفت: این کشور 12.5 تا 13 میلیون دلار به کشور ما کمک تجهیزاتی ارائه خواهد داد و سرجمع کشور ژاپن در این قرارداد 20 میلیون دلار در راستای کاهش آلودگی هوای شهر تهران سرمایه‌گذاری خواهد کرد. 

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران افزود: راه‌حل کاهش آلودگی هوا شناخت مسأله است و در این مدت کارشناسان تهرانی در این زمینه کوتاهی نکرده‌اند و بررسی‌های لازم را در راستای کاهش آلودگی هوا انجام داده‌اند.

وی یادآور شد: در سال 82 که ایران با جایکا قراردادی برای کاهش آلودگی هوا داشت متوجه شد استفاده از خودروها و موتورسیکلت‌های کاربراتوری در افزایش آلودگی هوا و تهدید جان شهروندان بسیار حائز اهمیت است و با اقدامات صورت گرفته در حال حاضر در هوای شهر تهران سرب و مونوکسید کربن وجود ندارد.

حسینی افزود: تا حدود زیادی با مشکلات آلودگی هوای شهر تهران آشنایی داریم ولی با استفاده از تجربیات کشور ژاپن می‌خواهیم دقیق‌تر به این منابع برسیم.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران افزود: مهمترین اقدامی که باید برای کاهش آلودگی هوا صورت بگیرد منع تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری است.

وی بیان داشت: با حذف وسایل نقلیه کاربراتوری و فرسوده از شهر تهران قطعاً شاهد کاهش آلودگی هوا خواهیم بود. 

حسینی  افزود: دود دیزل برای شهروندان سرطان‌زا و آدم‌کش ا ست و ما پروژه‌های متعددی برای این گونه خودروها داریم.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران افزود: در راستای نوسازی تاکسی‌های فرسوده نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است. طرح LEZ در کاهش نیز مطرح است که می‌تواند در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد.

وی با اشاره به اینکه ذرات کمتر از 2.5 میکرون و معلق در هوای شهر تهران از معضلات اصلی آلودگی هوا محسوب می‌شود، گفت: منابع این ذرات را دقیقاً نمی‌دانیم از کجاست و این قرارداد به ما کمک می‌کند تا به این مسائل دقیق‌تر نگاه و رسیدگی کنیم. 

در ادامه کوبایاشی رئیس دفتر همکاری‌های بین‌المللی ژاپن در ایران (جایکا)، اظهار داشت: این پروژه نقطه شروعی برای کاهش آلودگی هوای شهر تهران است.

وی افزود: ما به دنبال آن هستیم که بتوانیم در طول 4 سال در راستای کاهش آلودگی هوای شهر تهران اقداماتی را انجام دهیم.

کوبایاشی افزود: جایکا به عنوان سازمان همکاری‌های بین‌المللی ژاپن دانش و تجربه خود را در این خصوص با طرف ایرانی به اشتراک می‌گذارد و این در قالب کمک‌های رسمی توسعه‌ای است و دولت ایران نیز به طور رسمی از کشور ژاپن خواسته است که این پروژه را انجام دهد.