ضرب‌الاجل روحانی به وزیر کار

«بزرگترین وظیفه دولت دوازدهم ایجاد اشتغال است».حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان در راستای ابلاغ ضمائم احکام وزرا، ضمینه حکم علی ربیعی،وزیرتعاون،کار ور فاه اجتماعی  به اجرای سیاست‌های فعال بازار کار، مشوق‌های بیمه‌ای، ارتقای مهارت و تمرکز بر قابلیت‌های منطقه‌ای در رسته‌های کسب‌وکار متناسب برای ایجاد اشتغال‌های انبوه و اجرای برنامه‌های اشتغال عمومی به عنوان مهمترین وظیفة وزارتخانه و  توجه به معیشت کارگران و افزایش توانمندی آنها تأکید کرد.

رئیس جمهور در راستای این حکم مهلت 2ماهه به علی ربیعی داد تا برنامه های خود در زمینه اجرای سیاست های فعال بازار کار،اجرای برنامه های اشتغال عمومی و قابلیت های منطقه ای در رسته های کسب و کار متناسب برای ایجاد اشتغال انبوه را  به دفتر روحانی ارسال کند.

درحال حاضر علی ربیعی در حال پیگیری بسته جامع اشتغال فراگیر شامل چهار طرح اشتغالی دولت مصوب شده در ستاد اقتصاد مقاومتی است. در این بسته جامع، چهار طرح‌ اشتغالی  از جمله طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار(تکاپو)، طرح مشوق‌های بیمه‌ای سهم کارفرما، طرح کارورزی و طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی در قالب بسته جامع اشتغال فراگیر دنبال می شود.

شناسایی رَسته ظرفیت‌های پراشتغال متناسب با هر استان از شاخص‌ترین برنامه‌های «طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار (تکاپو)» است. توسعه اشتغال پایدار با پویایی وضع اشتغال مناطق و توسعه رسته‏‌های کسب ‏وکاری منتخب و اولویت‌دار در سطح ملی و استان‏ی هدف این طرح است که اشتغال سالانه برای حدود 450هزار نفر پیش بینی شده است.

همچنین «طرح کارورزی»، فارغ التحصیلان دانشگاهی جویای کار را شامل می‌شود که پس از ثبت نام در سامانه کارورزی و احراز صلاحیت، به واحدها و بنگاه‌های اقتصادی به مدت 4 تا 6 ماه به عنوان کارورز معرفی می‌شوند و در صورت جلب رضایت کارفرما پس از اتمام دوره کارورزی در کارگاه مربوطه جذب خواهند شد.

در قالب اجرای طرح کارورزی، اشتغال سالانه150 هزار فارغ التحصیل بیکار هدف‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه دستمزد این افراد به میزان یک سوم حداقل حقوق مصوب سال 96 از سوی دولت پرداخت می‌شود که حدود 310هزار تومان برای هر فرد است. بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی مسئولان وزارت کار، در اجرای آزمایشی طرح کارورزی در 8 استان در سال گذشته، 70 درصد کارورزان از سوی کارفرمایان جذب واحد مربوطه شدند.

 «طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی» به عنوان یکی دیگر از طرح‌های بسته جامع اشتغال فراگیر، افراد بالای18 سال سن را بعنوان جامعه هدف قرار داده است که به عنوان کارآموز برای مدتی مهارت های فنی مورد نیاز بازار کار را فرا می گیرند.

طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی با رویکرد ایجاد و تثبیت اشتغال فرصت‌های موجود و مورد نیاز جامعه به ویژه در مشاغل خرد و خانگی با استفاده از ظرفیت های بخش های غیردولتی در توسعه آموزش های مهارتی و نیز برای استفاده از ظرفیت‌های آموزشی موجود در محیط‌های کارگاهی و در راستای توسعه و تنوع الگوهای آموزشی تدوین شده است.

آشنایی با محیط کسب و کار، کسب تجربه و آماده سازی و ایجاد خودباوری در مهارت آموز برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی، حفظ و پایداری مشاغل سنتی و بومی خصوصا در صنایع دستی، کمک به بنگاه‌های فعال به منظور شناسایی و جذب نیروی کار مستعد و توانمند،کاهش هزینه های جذب و به کارگیری نیروهای فاقد مهارت و استفاده از ظرفیت و توان آموزشی عملی بنگاه‌های اقتصادی اهداف اجرای طرح مهارت آموزی هستند.