نوسان نسبی اقلام اساسی در محرم

 با توجه به شروع ماه محرم و تشکیل هئیت‌های عزاداری و تهیه نذری در این ماه قیمت اقلام خوراکی ضروری برای تهیه انواع غذابا نوسان نسبی روبرو بوده است.
این درحالی است که در هئیت‌ها می‌توانند با ارائه مجوز اقلام خوراکی اساسی و برنج را به قیمت کمتری برای هئیت‌ها تهیه کنند.

اقلام اساسی خوراکی از برنج، گوشت، مرغ، چای، قند و شکر گرفته تا انواع روغن را شامل می‌شود که در این میان قیمت گوشت قرمز و مرغ نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و در در ایام محرم با افزایش تقاضا روبرو بوده است.
قیمت مرغ

قیمت مرغ در تابستان سال جاری با افزایش روبرو بوده تا جایی که قیمت هر کیلو مرغ به 7 هزار و 500 تومان و هر کیو ران مرغ 6 هزار و 500 تومان است.

قیمت گوشت قرمز

قیمت هر کیول گوشت گوسفندی با توجه به کاهش دام در بازار با افازیش روبور بوده تا جایی که هر کیلو گوشت کوسفندی بین 43 تا 44 هزار تومان عرضه می‌شود،به علاوه هر کیلو دام زنده بین 17 تا 18 هزار تومان قیمت دارد.

همچنین در میان انواع گوشت گوساله، گوشت مخلوط گوساله ۳۶ هزار و ۸۰۰ تومان، گوشت گوساله ۴۱ هزار و ۸۰۰ تومان، ‌ران گوساله ۴۳ هزار و ۲۰۰ تومان، راسته گوساله ۴۹ هزار تومان، ماهیچه ۴۹ هزار تومان، گوشت استیکی ۵۹ هزار تومان و مغز ران ۴۴ هزار تومان عرضه می‌شود.

قیمت انواع برنج

قیمت انواع برنج ایرانی در بازار از 6 تا 12 هزار تومان در عمده فروشی‌ها و در خرده فروشی‌ها بین 12 تا 16 هزار تومان به فروش می‌رسد.

که در این میان برنج ، برنج شیرودی کیلویی ۶۰۰۰ تومان، برنج ندا کیلویی ۵۸۰۰ تومان، برنج نیم دانه کیلویی ۴۵۰۰ تومان، برنج نیم دانه معطر ۵۰۰۰ تومان، برنج فجر کیلویی ۵۵۰۰ تومان و برنج دم‌سیاه کیلویی ۸۰۰۰ تومان به طور متوسط در مغازه های سطح شهر فروخته می شود.

همچنین قیمت هر کیول برنج خارجی در بازار نیز به صورت عمده بین 4 هزار تا 6 هزار تومان است.

قیمت انواع روغن

روغن مایع معمولی بین 4 هزار و 800 تومان تا 5 هزار و 500 تومان، روغن مایع سرخ‌کردنی بین 6 هزار تا 8 هزار و 500 تومان، روغن جامد سه کیلویی 17 هزار تومان و روغن جامد پنج کیلوگرمی 23 هزار تومان است.

قیمت انواع حبوبات

لوبیا چشم بلبلی کیلویی 6 هزار و 800 تومان، لوبیا چیتی کیلویی 7 هزار تومان، لوبیا سفید کیلویی ۵۵۰۰ تومان، لوبیا قرمز کیلویی ۵۵۰۰ تومان در سطخ شهر عرضه می شود.

عدس بسته بندی 900 گرمی نیز 6 هزار و 900 تومان و عدس بسته بندی 900 گرمی 5 هزار و 500 تومان فروخته می شود. همچنین نخود بسته بندی ۹۰۰ گرمی کیلویی 4 هزار و 800 تومان قیمت دارد.

لیموعمانی که گران ترین نوع حبوبات محسوب می شود به طور متوسط کیلویی 25 هزار تومان در سطح شهر فروخته می شود. همچنین لپه باقالا زرد کیلویی 4 هزار تومان و لپه باقالا سبز 15 هزار تومان عرضه می شود.

در میان سایر اقلام حبوبات جو پرک کیلویی 13 هزار تومان، جو پوست کنده کیلویی 1 هزار تومان، سویا بسته یک کیلوگرمی 3 هزار و 600 تومان و زرشک کیلویی 25 هزار تومان عرضه می شود.

قیمت چای، قند و شکر

هر کیلوگرم چای ایرانی درجه یک بین 10 تا 13 هزار تومان و چای ایرانی درجه دو بین 5 هزار تا 7 هزار تومان عرضه می شود. همچنین چای خارجی که به گفته فروشندگان مشتریان بیشتری دارد بین 20 هزار تا 32 هزار تومان قیمت دارد.

همچنین هر کیلوگرم قند خرد شده در بازار 3 هزار و 500 تومان و هر کیلوگرم شکر 3 هزار و 300 تومان عرضه می شود. قند شکسته بسته بندی شده سه کیلویی 12 هزارتومان و شکر بسته بندی سه کیلویی 9 هزار تومان قیمت دارد.