واکنش‌های بین‌المللی به برگزاری همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق

همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق از این کشور در حالی امروز صبح آغاز شد که واکنش‌هایی در داخل و خارج از این کشور به همراه داشت.

ائتلاف ملی عراق از دولت این کشور خواست محاصره نظامی و اقتصادی علیه اقلیم کردستان اعمال کند.

سید عمار حکیم، رئیس ائتلاف ملی عراق، گفت: همه‌پرسی خسارت‌های سنگینی برای کرد‌ها در برابر دستاورد‌های گذشته‌شان بر جای خواهد گذاشت.

جماعت اسلامی منطقه کردستان عراق نیز اعلام کرد همه‌پرسی امروز در این منطقه فاقد زمینه مناسب است و نتیجه مورد نظر از آن به دست نخواهد آمد.

حزب عدالت و توسعه (حزب حاکم) ترکیه اعلام کرد: «حزب دموکرات کردستان عراق وابسته به مسعود بارزانی با اصرار بر برگزاری همه‌پرسی در منطقه کردستان عراق، شمال عراق را به اسرائیل فروخت.»

بن‌علی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه، گفت این کشور نتیجه همه‌پرسی اقلیم  کردستان عراق را به رسمیت نخواهد شناخت. او افزود: اعمال تحریم‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی در واکنش به همه‌پرسی در منطقه کردستان در حال بررسی است.

سلیم جبوری، رئیس پارلمان عراق، در جلسه امروز مجلس -که بدون حضور نمایندگان کُرد عراقی آغاز شد- تاکید کرد همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان غیرقانونی است. او اعلام کرد: مجلس نمایندگان عراق در کنار دولت برای محافظت از وحدت و یکپارچگی کشور خواهد ایستاد. پارلمان عراق بررسی بحران سیاسی ناشی از همه‌پرسی اقلیم کردستان را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه، اعلام کرد دولت دمشق همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان عراق را رد می‌کند. او اعلام کرد: «ما در سوریه تنها عراق متحد را به رسمیت می‌شناسیم و هر فرایندی را که منجر به تجزیه این کشور شود، رد می‌کنیم.»وزیر امور خارجه سوریه افزود: «این گام رد شده است و آن (حکومت مستقل کردستان) را به رسمیت نخواهیم شناخت. دیروز نیز وزیر امور خارجه عراق را از این موضع سوریه مطلع کردم.»

سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در واکنش به برگزاری همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان گفت پکن از تمامیت ارضی عراق حمایت می‌کند و خواستار حل اختلافات طرفین از طریق مذاکره است.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز تاکید کرد همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق تلاش‌های واشنگتن برای بازگرداندن ثبات به منطقه را تخریب خواهد کرد.

سروه عبدالواحد، رئیس فراکسیون جنبش تغییر در پارلمان منطقه کردستان عراق، گفت تحریم همه‌پرسی به معنای به رسمیت نشناختن مشروعیت مسعود بارزانی است. او افزود: چرا باید به بارزانی رای بدهیم که به آرای بیش از پانصد هزار رای‌دهنده کُرد برای مشارکت در حکومت احترام نگذاشت و پارلمان را به تعطیلی کشاند.

نوری المالکی، معاون رئیس جمهور عراق تاکید کرد برگزاری همه پرسی در منطقه کردستان عراق به منزله اعلان جنگ با یکپارچگی ملت عراق است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در مخالفت با برگزاری همه‌پرسی در منطقه کردستان عراق گفت:گذرگاه ها با منطقه کردستان عراق را به طور کامل خواهیم بست. همه پرسی در منطقه کردستان غیرقانونی است و ما آن را باطل می دانیم. اجازه جدایی کردستان از عراق را نخواهیم داد.