واکاوی دیوار ضدمهاجرتی ترامپ

 بسیاری از متقاضیان ورود به خاک ایالات متحده آمریکا با سد جدیدی مواجه شده اند . بر اساس دستور العمل جدید ضد مهاجرتی دولت آمریکا ، بر تعداد کشورها در لیست ممنوعیت سفر افزوده و سختگیری ها برای صدور روادید هم تشدید شده است.بر اساس این تصمیم ، نام سه کشور کره شمالی ، چاد و ونزوئلا به فهرست کشورهای مسلمان افزوده و نام سودان از این فهرست خارج شده است . پیش از این ، دونالد ترامپ در هفته نخست زمامداری خود ، هفت کشور ایران ، عراق ، سوریه ، یمن ، سومالی ، سودان و لیبی را در فهرست کشورهایی قرار داد که اتباع آنان از ورود به آمریکا ممنوع می شدند .

 

در فرمان بعدی ، عراق از این فهرست خارج و تسهیلات بیشتری برای متقاضیان دریافت روادید در نظر گرفته شد . اکنون نام سه کشور کره شمالی ، ونزوئلا و چاد به این فهرست اضافه شده است . همچنین ، محدودیت های ۹۰ روزه برای شهروندان و ۱۲۰ روزه برای پناهجویان که در دو فرمان ضد مهاجرتی پیشین ترامپ مد نظر گرفته شده بود ، در دستورالعمل جدید حذف شده است .در عین حال ، منع ورود افراد متکی به تابعیت نخواهد بود و درخواست های روادید یک به یک بررسی خواهد شد .

 

بررسی امنیتی از نظر سوابق کاری، شماره های تلفن و حساب های شبکه های اجتماعی متقاضیان نیز افزایش خواهد یافت . در نهایت برای شهروندان ایرانی به غیر از ویزاهای دانشجویی نوع M، F و J ویزاهای مهاجرتی و غیر مهاجرتی صادر نخواهد شد.

 

در واقع دونالد ترامپی که همین چند روز پیش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سخنرانی که در داخل وخارج آمریکا با انتقادهای شدیدی روبه رو شد سعی کرد در بخشی از سخنانش با ستایش از مردم وتمدن ایران و نکوهش حکومت ایران، از تاکتیک ایجاد شکاف و فریب افکار عمومی استفاده کند، هنوز چند روزی از این سخنرانی نگذشته ،نشان داد که ستایش او از مردم ایران دروغی بیش نیست.

 

ترامپ ، پس از اعلام این فرمان در توئیتی نوشت : " تامین امنیت آمریکا اولویت شماره یک من است. ما به کسانی که نتوانیم با اطمینان بررسی‌شان کنیم، اجازه ورود نمی‌دهیم". این در حالی است که بیشترین تروریست های خارجی در آمریکا از کشورهای عربستان، امارات متحده عربی و مصر می آیند و بیشترین خسارت ها را به آمریکا تحمیل کرده اند. با این حال ، تصمیمات دولت آمریکاعلیه شهروندان دیگر کشورها حکایت از آن دارد که کاخ سفید علاوه بر موضوع تامین امنیت، موضوعات سیاسی و حقوقی را نیز مد نظر داشته است . به عنوان مثال ، در اوج تنش های لفظی میان واشنگتن با پیونگ‌یانگ و کاراکاس و تهدیدات روزمره ترامپ علیه کره شمالی و ونزوئلا ، اتباع این دو کشور در فهرست ممنوعیت های سفر قرار می گیرند .

 

به عبارت دیگر می توان گفت ترامپ برای انتقام از سران دو کشور کره شمالی و ونزوئلا که این روزها با رئیس جمهوری آمریکا مشغول مشاجرات تند لفظی هستند ، اتباع این دو کشور را برای ورود به خاک ایالات متحده منع کرده است . ضمن این که با افزودن نام دو کشور غیر مسلمان به جمع پنج کشور مسلمان قبلی شامل ایران ، سوریه ، سومالی ، یمن و لیبی ، کاخ سفید در تلاش است از زیر بار اتهام اسلام ستیزی شانه خالی کند . خارج شدن نام سودان از فهرست ممنوعیت سفر نیز می تواند با لابی گری های سعودی ها که به تازگی خارطوم را در ائتلاف خود علیه یمن وارد کرده اند ، در ارتباط باشد .

 

از سوی دیگر ، در دستورالعمل جدید ضد مهاجرتی دولت آمریکا تلاش شده است تا حد ممکن امکان طرح شکایت های مجدد از سوی دادگاه های آمریکا از بین برود . به عنوان مثال اعلام شده است که بررسی ها بر اساس تابعیت متقاضیان نخواهد بود ؛ با این حال ، اتباع هشت کشور با شرایط بسیار دشوارتر برای دریافت روادید مواجه خواهند شد.

 

از جمله این شرایط دشوار ، زمان بررسی امنیتی متقاضیان از نظر سوابق کاری ، تلفن ها و حساب های شبکه های اجتماعی است که می تواند ماه ها یا حتی سال ها افراد را در بلاتکلیفی قرار دهد.

 

با این حال ، سیاست ضد مهاجرتی دولت ترامپ فقط به متقاضیان ورود به خاک آمریکا ، آن هم توسط شهروندان هشت کشور مذکور محدود نمانده است ؛ بلکه حتی دارندگان روادیدهای کاری برای افراد تحصیل کرده و شاغل در شرکت های معتبر آمریکایی را نیز در معرض از دست دادن روادیدهای خود قرار داده است . علاوه براین افراد ، حدود ۸۰۰ هزار مهاجر بدون مدرک که در کودکی به آمریکا آورده شده اند ، با لغو برنامه داکا ( اقدام معوق برای تازه واردها در کودکی ) با خطر اخراج از آمریکا مواجه شده اند.

 

بسیاری از جمهوری خواهان عضو کنگره نگران هستند که برنامه های ضد مهاجرتی و بیگانه ستیز دولت ترامپ در نهایت موجب ریزش آرا در انتخابات میان دوره ای سال آینده شود.

 

به همین دلیل اغلب این افراد با نزدیک تر شدن به زمان آغاز رقابت های انتخاباتی در تلاش هستند از ترامپ و برنامه های جنجالی وی فاصله بگیرند تا کرسی های خود را در کنگره حفظ کنند.

 

این سیاست ها اگرچه به گفته کاخ سفید با هدف تامین امنیت آمریکا و ایجاد فرصت های شغلی برای کارگران آمریکایی بیان شده است ، اما تبعات گسترده اقتصادی و اجتماعی برای این کشور به همراه خواهد آورد که آثار آن در آینده مشخص تر می شود.

 

کاهش ورود نیروهای متخصص و حرفه ای به آمریکا ، محروم شدن دانشگاه ها و مراکز تولیدی آمریکا از وجود این افراد ، تغییر در مقاصد مهاجرتی افراد متخصص از آمریکا به دیگر کشورهای توسعه یافته به همراه تشدید تعارضات نژادی در پی جدال های مهاجرتی ، از جمله عمده ترین نتایج سیاست های ضد مهاجرتی و بیگانه ستیز در ایالات متحده خواهد بود.