عراق هشدار پرواز ممنوع در منطقه کردستان را اجرایی کرد

 در پی مخالفت وزارت حمل و نقل منطقه کردستان عراق با دستور بغداد مبنی بر تحویل اداره فرودگاه‌های بین‌المللی اربیل و سلیمانیه به دولت مرکزی، بغداد نیز هشدار درباره اجرای قانون ممنوعیت پروازهای بین‎المللی را از روز جمعه اجرایی می‌کند.

رویترز با انتشار این خبر نوشت: سازمان هواپیمایی عراق به شرکت‌های هواپیمایی خارجی ابلاغ کرده است که باید کلیه پروازها به منطقه کردستان را از جمعه آینده لغو کنند.

«مولود باومراد» وزیر حمل و نقل و ارتباطات در منطقه کردستان عراق، امروز در واکنش به ضرب‎الاجل 3 روزه بغداد برای پرواز ممنوع در این منطقه، گفته بود: فرودگاه اربیل وسلیمانیه ملک کردستان است [وآن‌را دراختیار بغداد قرار نمی‌دهد] و تصمیمات دولت عراق مبنی بر ضرورت تحویل این فرودگاه‌ها به بغداد، نامناست است و ما خود اداره این مکانها را ادامه می‌دهیم.

وی در سخنانی که شبکه کُردی روداو، آن منتشر کرد، اظهار داشت: تعلیق پروازها در دو فرودگاه اربیل و سلیمانیه از سوی بغداد، پیامدهایی منفی برای شهروندان به همراه خواهد داشت.

«تلار فائق» مدیر فرودگاه بین‌المللی اربیل نیز گفت: سازمان هواپیمایی عراق، آن‌گونه که باید، به وظایف و مسئولیت‌هایش عمل نمی‌کند و تصمیم بغداد برای تعلیق پروازها غیرقانونی است.

هیات دولت عراق، سه‌شنبه (دیروز) مصوب کرد که اگر فرودگاه‎ها و ورودی‎های هوایی کردستان عراق تا سه روز دیگر تحت کنترل دولت مرکزی عراق در نیاید، پروازهای بین المللی در کردستان را ممنوع اعلام خواهد کرد.