افزایش قیمت نفت

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا امروز با 4 سنت کاهش به 51 دلار و 52 سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا در مسیر ثبت چهارمین هفته افزایشی خود قرار دارد و همچنین در آستانه رشد قیمت ماهانه 9 درصدی قرار دارد.

قیمت هر بشکه نفت برنت نیز امروز با 14 سنت، معادل 0.2 درصد افزایش به 57 دلار و 55 سنت رسید. نفت برنت در مسیر ثبت پنجمین هفته افزایشی و رشد قیمت ماهیانه 10 درصدی در ماه سپتامبر قرار دارد.

این رشد قیمت ها که بخش عمده آن در دو هفته و نیم گذشته رخ داده، در حالی است که تجار انتظار دارند پالایشگاه های امریکایی که در حال از سرگیری فعالیت های خود بعد از طوفان هاروی هستند تقاضای بیشتری برای نفت خام داشته باشند.

تولید کنندگان بزرگ نفت جهان در خارج از آمریکا نیز گفته اند که برای محدود کردن عرضه نفت، همچنان تولید خود را پایین نگاه خواهند داشت.

دیگر عامل رشد قیمت نفت، تهدید ترکیه به قطع خط لوله صادرات نفت از منطقه کردستان عراق است. این موضع ترکیه بعد از برگزاری رفراندوم استقلال در کردستان عراق مطرح شده است.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار نفت در موسسه اوآندا گفت: «با توجه به احتمال اختلال در عرضه نفت اقلیم کردستان، نگاه مثبت رو به افزایشی در بخش عرضه بازار نفت دیده می شود. همچنین آژانس های انرژی نیز گزارش می دهند که میزان تقاضای جهانی برای نفت در حال افزایش است.»

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه این هفته گفت، وی ممکن است برای جلوگیری از تشکیل یک دولت مستقل در کردستان عراق اعمال فشار کند و شیرهای نفت را ببندد.