انتقاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برنامه هسته‌ای کره شمالی

آمانو در مصاحبه با خبرنگاران در سئول افزود: «ما از ظرفیت مشخص کردن این موضوع برخوردار نیستیم که آیا کره شمالی بمب هیدروژنی دارد یا خیر. اما آنچه روشن است اینکه قدرت انفجار آزمایش هسته ای اخیر کره شمالی بسیار بیشتر از آزمایش های هسته ای قبلی این کشور بود. این بدین معنی است که برنامه هسته ای کره شمالی پیشرفت بسیار سریعی داشته است. برنامه هسته ای کره شمالی به همراه دیگر عناصر، یک تهدید جدید است و این تهدیدی جهانی است.»

وی تصریح کردرای مقابله با این تهدید جدی، جامعه بی بن المللی باید متحد شود. در نهایت این کشورهای عضو سازمان ملل متحد هستند که باید بحران موجود برسر کره شمالی را حل و فصل کنند. با این حال آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز مایل به ایفای نقش در این زمینه است.

آمانو گفت در حال حاضر آژانس بین المللی انرژی اتمی بدون دسترسی مستقیم به کره شمالی، در حال نظارت بر برنامه هسته ای این کشور و ارائه اطلاعات به جامعه بین المللی است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی سرگرم سفری سه روزه به کره جنوبی به منظور گفتگو درباره مسئله کره شمالی و همکاری آژانس با سئول است. کانگ کوانگ وا، وزیر امور خارجه کره جنوبی پیشتر با آمانو دیدار کرده بود.

کانگ در نشست با آمانو گفت :«مسائلی که شما در حال رسیدگی به آنها هستید از اهمیت زیادی برای منافع و نگرانی های ما برخوردار است.» وی همچنین نقش آژانس بین المللی انرژی اتمی را در تلاش ها برای حل بحران کره شمالی خواستار شد.

آمانو نیز در پاسخ، به وزیر امور خارجه کره جنوبی گفت: «کشور شما شریکی بسیار مهم برای آژانس بین المللی انرژی اتمی است و ما از حمایت سخاوتمندانه شما از آژانس قدردانی می کنیم.»

وزارت امور خارجه کره جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد آمانو و کانگ در این نشست توافق کردند همکاری بین کره جنوبی و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای حل بحران کره شمالی افزایش یابد. هر دو طرف همچنین درمورد ششمین آزمایش هسته ای کره شمالی که سوم سپتامبر انجام شد به همراه دیگر اقدامات تحریک آمیز این کشور به شدت ابراز نگرانی کردند.

آمانو گفت آژانس بین المللی انرژی اتمی در تلاش برای افزایش توانایی های خود در زمینه راستی آزمایی برنامه هسته ای کره شمالی، اخیرا تیم ویژه ای را با نام « تیم کره شمالی » تشکیل داده است. این تیم ویژه ماه اوت تشکیل شد و وظیفه نظارت بر برنامه هسته ای کره شمالی و آموزش کارکنان آژانس را برای بازرسی از فعالیت های هسته ای پیونگ یانگ به عهده دارد.

در بیانیه وزارت امور خارجه کره جنوبی آمده است آمانو و کانگ در نشست با یکدیگر همچنین بر نقش مهم آژانس بین المللی انرژی اتمی در اجرای توافقنامه هسته ای ایران تاکید کردند. کانگ در این نشست همچنین گفت انتظار دارد آژانس بین المللی انرژی اتمی تجربیات خود را درخصوص ایران در اختیار کره جنوبی قرار دهد زیرا این تجربیات می تواند در مسئله کره شمالی نیز به کار گرفته شود.