پشت پرده گرانی اخیر دلار/ چه کسی از گرانی دلار سود می برد؟

گروه اقتصادی- "دلار گران شد" این مهمترین خبری بود که در بازار پول و سرمایه در روزهای اخیر شنیده شد، خبری که تاثیر بسیار زیادی در اقتصاد و بازار کشور دارد زیرا بسیاری از اجناس با قیمت این ارز تعیین می شود، اما پشت پرده گرانی دلار چیست و چرا دلار گران شده است؟

به گزارش افکارنیوز، بسیاری از کارشناسان معتقدند گران شدن دلار به دلیل سیاست های دولت است زیرا رکود اقتصادی در کشور و فریز شدن تولید باعث شده بسیاری از تولید کنندگان از چرخه اقتصادی حذف شوند و از سوی دیگر سود سپرده ها نیز کاهش یافته که این امر باعث می شود مردم پول های خود را از بانکها خارج و در بازار دیگری سرمایه گذاری کنند که این بازار ، بازار ارز است.

هرچند معاون بانک مرکزی نوسانات ارز را طبیعی دانسته اما احمد وفادار عضو هیات امنا اتحادیه طلا و جواهر و شورای اصناف تهران درباره افزایش نرخ ارز در روزهای گذشته می گوید: قیمت دلار از مرز ۴۰۰۰ تومان گذشت که به نظر می رسد مردم تمایل به سرمایه گذاری در بازار ارز دارند از این رو در حال خارج کردن سپرده های بانکی خود هستند.

وی افزود: هدایت نقدینگی به سمت بازار دلار و افزایش عرضه و تقاضا منجر به افزایش قیمت دلار شده است از طرف دیگر افزایش قیمت دلار منافع دولت را تامین می کند چرا که در حال حاضر دولت دلار را با بیش از دویست تومان سود به فروش می رساند بنابراین افزایش نرخ دلار به نفع دولت تمام شده است.

عضو هیات امنا شورای اصناف تهران با بیان اینکه رابطه افزایش قیمت دلار و طلا مثل رابطه خواهر و برادری است تصریح کرد: رابطه طلا و ارز ارتباط خواهر وبرادری است؛ با افزایش قیمت ارز بازار طلا نیز دچار نوسان قیمت وافزایش می شود بنابراین افزایش قیمت طلا در کشور ناشی از تاثیر گذاری نوسانات دلار است، هر چند که به دلیل اینکه در ماه محرم هستیم وماه صفر را در پیش رو داریم به دلیل عدم خرید طلا وجواهر برای جشن های ازدواج بازار طلا و جواهر با رکود مواجه است واین مساله به خودی خود در عدم افزایش قیمت طلا وجواهر نیز تاثیر گذار است. وی ادامه داد: بی شک رکود اقتصادی مانع افزایش خرید وتقاضا برای خرید طلا شده؛ این در حالی است که دولت درصدد است با ثابت نگاه داشتن قیمت سکه تعادل را در بازار حفظ کند.

وی با تاکید براینکه بازار اصلی ترین تعیین کننده قیمت ارز است خاطر نشان کرد: هر چند که نقش دولت در افزایش قیمت ارزثابت شده است اما در کل باید گفت این دولت است که همواره متعاقب تصمیمات بازار حرکت می کند. بازار اصلی ترین تعیین کننده نرخ ارز است هر چند که برخی از بانکها و صرافی ها از دولت ارز می گیرند اما بیش از تاثیر گذاری دولت، واسطه ها در تعیین نرخ ارز نقش دارند از این  رو سایر بنگاه های اقتصادی نیز از بازار آزاد پیروی کرده و مجبور به افزایش قیمت ارز می شوند. وفادار در خاتمه خاطرنشان کرد: بی شک افزایش قیمت طلا در ایران ناشی از افزایش قیمت ارز است و با افزایش قیمت دلار شاهد افزایش قیمت طلا خواهیم بود.

همچنین حمید میرمعینی کارشناس اقتصادی نیز در این خصوص گفت: ابهامات پیش آمده درمورد آینده برجام و رابطه ایران-اروپا  بر جریان ورودی ارز و همچنین عرضه و تقاضای آن تاثیر گذاشته و در این بین هیجانات سیاسی در آمریکا نیز موجب به افزایش قیمت دلار دامن زده است.

میرمعینی با اشاره به محدودیت‌های منابع ارزی در کشور، بیان کرد: در داخل کشور یک سری منابع ارزی داریم، که حاصل صادرات کالا و نفت است و مقادیری هم هزینه ارزی داریم،از جمله این هزینه‌ها می‌توان به واردات کالا، نیازهای ارزی دانشجویان و مسافران، مراسم حج،اشاره کرد که افزایش و کاهش منابع و هزینه‌های ارزی نرخ واقعی ارز را تعیین می‌کند.

 

وی با اشاره به اینکه اکنون دولت دوزادهم سیاست‌های کنترل و سرکوب نرخ ارز را اجرا می‌کند،گفت: اگر بنیان‌های علمی نرخ ارز تعیین می‌ شد، ارزش پول ملی ما بیشتر کاسته می‌شد ولی رویکرد اقتصادی دولت کاهش تورم و نرخ ارز است لذا این نرخ ارز، اسمی و غیر واقعی است.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به سوالی مبنی بر عوامل حاشیه‌ای تاثیرگذار در نرخ ارز، اضافه کرد:بالابودن تورم هم یکی دیگر از دلایل افزایش نرخ دلار است، وقتی که تورم 10درصد است قاعدتا باید قیمت دلار 10درصد بیشتر شود. کاهش قیمت سهام در بازار بورس و هجوم برخی از سرمایه‌داران برای عرضه سهام و پیشگیری از ضرر بیشتر، به معنای انتقال بخشی از نقدینگی فعال به بازار ارز و سایر بازارهاست و این امر نیز قیمت دلار را بالا می‌برد.

میرمعینی تصریح کرد: نقل قولهایی که درمورد پرداخت سهام عدالت مطرح می‌شود، باعث بالا رفتن قیمت دلار می‌شوند. کاهش میزان صادارت و درنتیجه کاهش ارز وارد شده به کشور هم یکی از دلایل افزایش نرخ دلار است.

وی با تاکید بر ضررورت حفظ ارتباط اقتصادی با خارج گفت : به نظر می‌رسد که راه گریز از نوسانات بازار ارز نیز نزدیک کردن شرایط اقتصادی کشور به بازار جهانی از طریق افزایش مبادلات کالا و صادرات است تا بتوان بر میزان ارزآوری به کشور افزود، از طرف دیگر باید در سیاست‌های اقتصادی خود تجدیدنظر کنیم.

نظرات این دو کارشناس اقتصادی نشان می دهد سیاست های دولت در زیر شاخه های اقتصادی کشور از تولید و پایین نگه داشتن نرخ تورم تا سود سپرده ها و ابهام در پرداخت سهام عدالت و ... باعث نوسانات قیمت ارز در کشور شده است.

به نظر می رسد از سوی دیگر آینده برجام بر قیمت دلار تاثیر گذار است، و باذتنش هایی که دوباره ترامپ ایجاد کرده موجب افزایش نرخ ارز شده است و باید منتظر ماند و دید دولت چه تدبیری برای کاهش و یا ثبات قیمت ارز در پیش می گیرد.